Thursday, November 10, 2011

Pemandu treler nyaris maut

MUAR - Seorang pemandu treler nyaris maut apabila kenderaan dipandunya hilang kawalan dan terbalik dalam satu kemalangan di Kampung Teluk Kemang, Sungai Terap di sini, semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 12 tengah hari itu, pemandu treler berkenaan mengalami kecederaan di dahi akibat terkena besi yang ada dalam kenderaan berkenaan.

Treler seberat 30 tan yang sarat dengan muatan kayu itu dipercayai dalam perjalanan ke kawasan perindustrian di Bukit Bakri, Bakri di sini.

Pemandu treler terbabit dipercayai tersilap jalan menyebabkannya memasuki kawasan kampung berkenaan.

Namun, kerana laluan jalan kampung berkenaan yang sempit menyebabkan treler yang sarat dengan muatan kayu itu hilang kawalan lalu terbabas.

Keadaan itu menyebabkan muatan kayu yang dibawa bertaburan di kawasan rumah salah seorang penduduk.

Lebih mengejutkan apabila treler itu terbalik berhampiran dengan rumah penduduk iaitu hanya pada jarak 15 meter.

Penduduk kampung, Ali A Samad, 55, berkata, penduduk kampung menyedari kejadian itu selepas dikejutkan dengan satu bunyi yang kuat seakan letupan di kampung mereka.

Menurutnya, dia segera meluru ke luar rumah untuk mengenal pasti bunyi berkenaan.

“Saya terkejut apabila melihat sebuah treler yang sarat dengan muatan kayu terbalik kira-kira 50 meter dari rumah saya.

“Saya terus ke arah treler itu dan melihat pemandunya sedang terbaring di luar treler dengan keadaan muka berdarah,” katanya.

Ali berkata, dia segera membantu menyelamatkan pemandu itu kerana bimbang dengan keselamatannya apabila minyak diesel treler berkenaan mulai tumpah.

Menurutnya, dia segera menghubungi ambulans untuk menghantar pemandu treler itu mendapatkan rawatan di Hospital Pakar Sultanah Fatimah (HPSF), di sini.

“Mujur treler ini tidak merempuh rumah penduduk berhampiran.

“Saya tidak pasti bagaimana treler ini boleh tersesat di sini dan kejadian seumpama ini julung kali berlaku di kampung ini,” katanya.

Sinar Harian
10 Nov 2011

0 comments:

Post a Comment