Membasuh kaki atau ‘ mattaluttuk’ adalah acara wajib persandingan pengantin masyarakat Bugis.
Kampung Parit Bugis dibuka oleh orang Bugis dari Kepulauan Riau, Indonesia iaitu Daeng Saribut dan Daeng Abu Bakar pada 1904.
RAMAI tidak mengetahui, daerah Muar yang begitu sinonim dengan komuniti Jawa sebenarnya mempunyai kumpulan kecil komuniti Bugis yang menetap di dua perkampungan daerah ini iaitu di Kampung Parit Bugis dan Kampung Sungai Pulai Laut.
Kampung berkenaan berada dalam mukim Sungai Balang dibuka oleh orang-orang Bugis yang berhijrah dari Indonesia ke daerah ini untuk mencari pekerjaan dengan meneroka hutan untuk membuka kebun.
Mengikut sejarah, Kampung Parit Bugis, diteroka oleh orang-orang Bugis yang diketuai Daeng Saribut dan Daeng Abu Bakar dari Kepulauan Riau, Indonesia pada 1904.
Menurut ketua kampungnya, Saifudin Kadak, orang Bugis membuka kawasan hutan di sini dan telah mengusahakan tanaman getah, namun tanaman itu tidak menjadi kerana pokok getah tidak sesuai dengan kawasan tanah gambut.
“Tiga keluarga orang Bugis itu kemudiannya meninggalkan kampung tersebut setelah lima tahun berada di situ dan kerja-kerja membuka hutan diambil alih oleh orang-orang Jawa yang berasal dari Kabupaten Ponorogo, Pulau Jawa, Indonesia untuk mengusahakan tanaman kelapa pula.
“Tapak asal seluas kira-kira 1.5 hektar yang mula-mula diteroka oleh Daeng Saribut masih wujud dan diusahakan penduduk kampung dengan tanaman sawit,” katanya kepada Sinar Harian.
Sifat jujur
Sementara, Kampung Sungai Pulai terbahagi kepada dua iaitu laut dan darat. Sungai Pulai Laut diteroka oleh orang Bugis bernama Babak bersama rakan-rakanya sekitar 1900. Babak merupakan datuk kepada satu-satunya generasi tua orang Bugis di kampung berkenaan yang masih hidup, Saanah Abdul Hamid, 75,.
Orang Bugis berjaya meneroka tanah seluas kira-kira 250 hektar di Kampung Sungai Pulai Laut dengan tanaman sawit yang menjadi sumber ekonomi utama kepada penduduk di situ.
Saanah berkata, keluasan tanah yang berjaya diteroka orang Bugis menggunakan peralatan tradisional menggambarkan sifat sebenar mereka yang rajin, cekal dan kuat bekerja.
“Satu lagi sifat sebenar orang Bugis ialah sanggup bergaduh, meskipun sehingga menyebabkan kematian adalah semata-mata untuk mempertahankan diri jika mereka tidak bersalah.
“Darah orang Bugis ini cepat panas, ditambah pula dulu mereka tidak dibimbing dengan Islam mempengaruhi mereka bersifat ganas,” katanya.
Katanya, pihak British atau Belanda telah menggelarkan orang Bugis sebagai lanun kerana tindakan mereka yang sering merompak serta menyerang kapal penjajah itu di laut.
Bagaimanapun katanya, sikap orang Bugis yang panas baran itu telah bertukar embut dan lebih baik selepas kedatangan serta penyebaran Islam yang meluas ketika itu.
“Kelebihan pada orang Bugis adalah mereka jujur, tidak menganiaya rakan dan amat mengutamakan hubungan kekeluargaan.
Saanah berkata, arwah bapanya, Mencening Daeng Manangkah adalah orang Bugis yang berasal dari Sulawesi, Indonesia, begitu juga dengan arwah suaminya, Daeng Paleba Daeng Mengapi.
“Arwah suami adalah keturunan keenam keluarga raja Bugis. Hasil perkongsian hidup, saya dikurniakan 13 anak, tetapi hanya anak kedua sahaja yang fasih bertutur bahasa ibunda Bugis,” katanya.
Budaya makin berbeza
Menurut Saanah, amalan adat resam dan budaya masyarakat Bugis hari ini semakin berbeza dengan amalan masyarakat Bugis dahulu.
Jelasnya, mana-mana adat yang bercanggah dengan ajaran Islam telah lama ditinggalkan dan hanya mengamalkan adat yang tidak menyalahi Islam supaya amalan tradisi masyarakat Bugis tidak dilupakan generasi baru.
“Sebagai contoh, sebelum ini jika sesebuah keluarga hendak mengadakan satu majlis besar, terlebih dahulu akan melakukan upacara ancak yang kononnya untuk bagi makan kepada nenek moyang.
“Apabila mengetahui perbuatan itu bercanggah dengan ajaran Islam, amalan itu sudah tidak dilakukan lagi,” katanya.
Katanya, dari segi adat budaya masyarakat Bugis dengan Jawa yang diamalkan hari ini tiada banyak bezanya.
Orang Bugis yang menggunakan gelaran seperti Petah, Andik , Daeng dan Ambok dianggap mempunyai kedudukan yang lebih tinggi kerana berasal daripada keturunan diraja.
Saanah menjelaskan dia berketurunan Bugis wajuk iaitu daripada kalangan orang-orang biasa.
Bagi Rahmat Galong, 57, berkata, masyarakat Bugis hari ini semakin terbuka berbanding dahulu terutamanya membabitkan soal perkahwinan anak.
“Dahulu, ibu bapa menetapkan syarat setiap anak mereka perlu berkahwin dengan keturunan yang sama ataupun mengahwinkan anak mereka dengan ahli keluarga terdekat (sepupu) semata-mata untuk mengekalkan keturunan keluarga masing-masing.
“Jika dalam kampung ada lelaki bujang kaya, ibu bapa yang memiliki anak perempuan akan mengaturkan perancangan anak mereka berkahwin dengan lelaki itu,” katanya yang menetap di Kampung Sungai Pulai Laut sejak dilahirkan.
Sinar Harian
29 Okt 2013
0 comments:
Post a Comment