Wednesday, October 23, 2013

Dua pelajar cuba curi motosikal dicekup

MUAR – Dua pelajar yang dipercayai pertama kali melakukan kegiatan mencuri motosikal akhirnya memakan diri sendiri apabila ditangkap di sebuah rumah di Bukit Pasir dekat sini, Jumaat lalu.

Ketua Polis Muar, Superintendan Sahadan Jaafar berkata, tangkapan pada jam 1.30 pagi itu dilakukan olah anggota Balai Polis Bukit Pasir, selepas menerima aduan daripada mangsa yang menyedari perbuatan dilakukan suspek.

Menurutnya, remaja lelaki berusia 14 dan 15 tahun itu ditahan ketika mahu menghidupkan enjin sebuah motosikal di luar perkarangan rumah mangsa, dipercayai dalam cubaan untuk melarikan motosikal tersebut.

“Pihak polis yang tiba di tempat kejadian telah memeriksa beg sandang dan menemui peralatan untuk digunakan mencuri motosikal.

“Kedua-dua suspek kemudiannya dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Muar untuk siasatan lanjut dan ditahan reman sehingga Khamis ini,” katanya dalam sidang media di IPD Muar di sini, semalam.

Sahadan berkata, pelajar sekolah terbabit juga didapati bebas daripada penyalahgunaan dadah dan mereka ditahan di bawah Seksyen 379A(1) dan Seksyen 511 Kanun Keseksaan.

Sementara itu dalam perkembangan lain, Sahadan memberitahu, seorang lelaki yang dikehendaki polis atas tiga kesalahan turut ditahan kerana dipercayai terbabit dengan kegiatan mencuri motosikal, kelmarin.

Katanya, suspek berusia 32 tahun itu ditahan di sebuah rumah di Kampung Rajo Sari, Bakri di sini pada jam 6.15 pagi.

“Suspek mempunyai rekod penyalahgunaan dadah di daerah ini pada tahun 2000 dan 2001, serta satu rekod  jenayah pecah rumah di Sepang, tahun ini.

“Suspek menggunakan nombor pendaftaran palsu pada motosikal berkenaan bertujuan untuk mengaburi pihak berkuasa,” katanya.

Tambahnya, suspek yang positif dadah jenis syabu ditahan reman sehingga Jumaat ini untuk membantu siasatan di bawah Seksyen 379 kanun keseksaan.

Sinar Harian
23 Okt 2013

0 comments:

Post a Comment