Tuesday, October 29, 2013

Panggil abah, mak sebelum rentung

Hafizi ketika menyambut ulangtahun kelahiran ke-40 pada Mac lalu.

MUAR - Seorang lelaki lembam ditemui rentung dipercayai gagal dalam cubaan menyelamatkan diri selepas terperangkap dalam kebakaran rumah keluarganya di Lorong Ahmad, Kampung Parit Naib Kadir, Bukit Pasir, dekat sini semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 12.05 tengah malam itu, Hafizi Ahmad, 40, tinggal bersendirian di rumah berkenaan sementara kedua ibu bapanya bermalam di rumah anak sulung yang terletak 100 meter dari lokasi kejadian.

Kakak sulung mangsa, Rashidah Ahmad, 47, berkata, dia terkejut dengan tragedi yang menimpa adik kelimanya itu dan tidak menyangka Hafizi meninggal dunia dalam keadaan menyayat hati.

Berkongsi kisah sedih itu, dia juga tidak menyangka pertemuan dengan adiknya kira-kira jam 5.30 petang kelmarin adalah yang terakhir.

“Cuma sejak bulan lalu sehinggalah beberapa hari sebelum kejadian, Hafizi sering kata nampak arwah suami saya yang telah meninggal dunia lebih setahun lalu.

“Saya anggap perbuatan adik disebabkan rindu dengan arwah suami kerana hubungan mereka berdua sememangnya rapat. Tetapi tidak sangka itu adalah petanda dia hendak pergi meninggalkan kami seperti arwah suami,” katanya.

Rashidah berkata, jiran yang menyedari kejadian itu membantu menghubungi bomba untuk mendapatkan bantuan kecemasan.

“Mereka (jiran) dengar jeritan adik panggil mak dan abah berulang kali. Mungkin dia (adik) minta pertolongan untuk menyelamatkan diri.

“Saya dan penduduk kampung cuba padamkan kebakaran, tetapi api amat marak dan ketika itu suara adik sudah tidak lagi kedengaran,” katanya.

Katanya, dia dan keluarga amat sedih dengan kehilangan Hafizi meskipun adiknya lembam, tetapi tidak pernah menyusahkan sesiapa.

Sementara itu, Pegawai Operasi Balai Bomba dan Penyelamat Muar, Johar Tumin berkata, seramai 12 anggota bersama dua jentera dikejarkan ke lokasi kejadian sebaik menerima panggilan kecemasan kira-kira jam 12.20 pagi.

“Bomba tiba di tempat kejadian kira-kira lapan minit kemudian, tetapi rumah berkenaan sudah musnah terbakar.

 “Faktor rumah separuh papan memudahkan api marak. Kita berjaya memadamkan keseluruhan kebakaran pada jam 1 pagi,” katanya.

Katanya, mayat Hafizi ditemui rentung di bahagian dapur dipercayai cuba menyelamatkan diri.

Sinar Harian
30 Okt 2013

0 comments:

Post a Comment