Thursday, October 17, 2013

Naik taraf pejabat JPAM Muar

MUAR – Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) Johor merancang untuk menaik taraf pejabat pentadbiran dan bilik operasi di daerah ini sebaik sahaja peruntukan daripada kerajaan pusat diluluskan.

Pengarahnya, Kolonel (PA) Ghazali Abd Rahman berkata, jumlah sebenar peruntukan itu masih belum dapat diketahui, namun kos baik pulih dijangka mencecah jutaan ringgit berikutan struktur bangunan terbabit yang uzur.

Menurutnya, bangunan asal merupakan kuarters kakitangan kerajaan di bawah kendalian Pejabat Daerah Muar yang berusia lebih 30 tahun dan kini dijadikan pejabat JPAM Muar sejak 10 tahun lalu.

“Untuk jangka panjang, bangunan yang 90 peratus papan ini tidak selamat digunakan oleh 100 hingga 150 anggota di sini. Peranan dan tanggungjawab anggota JPAM kepada masyarakat semakin besar.

“Jadi ruang pejabat yang lebih selesa amat diperlukan,” katanya dalam sidang media pada Majlis Korban JPAM peringkat daerah di Jalan Timbalan, di sini, semalam.

Ghazali berkata, pihaknya juga telah mengenal pasti bangunan di Jalan Junid yang akan disewa untuk dijadikan pejabat operasi sementara JPAM sepanjang kerja-kerja pengubahsuaian dilakukan.

Dalam perkembangan lain, beliau memberitahu seramai 34,000 anggota JPAM di negeri ini sudah bersiap siaga untuk menghadapi banjir yang dijangka berlaku hujung tahun ini.

Katanya, antara daerah diberikan tumpuan utama adalah Segamat, Kota Tinggi dan Muar.

Sinar Harian
17 Okt 2013

0 comments:

Post a Comment