Friday, October 18, 2013

Ayah, anak maut MPV bertembung lori tanker

KEADAAN kenderaan dinaiki mangsa remuk.

CHUKAI: Dua sekeluarga terbunuh manakala seorang lagi parah apabila kenderaan pelbagai guna (MPV) jenis Mitsubishi Triton dinaiki mereka bertembung dengan sebuah lori tanker tanpa muatan dalam kejadian di Kilometer 150.8 Jalan Jerangau-Jabor, di sini, petang tadi.

Dalam kejadian jam 3 petang itu, pemandu Mohd Latip Abu Bakar, 37, dan anaknya Muhammad Rayyan, 4, meninggal dunia di tempat kejadian akibat parah di kepala dan anggota badan manakala isterinya Rohani Pangis, 29, dilaporkan parah dan sedang menerima rawatan di Unit Kecemasan Hospital Kemaman (HK).

Ketua Polis Daerah Kemaman Superintendan Che Suza Che Hitam berkata, ketika kejadian, tiga sekeluarga berkenaan dipercayai dalam perjalanan dari arah Kuantan menghala ke Kuala Terengganu manakala lori dipandu seorang lelaki berusia 41 tahun dari arah bertentangan sebelum dua kenderaan berkenaan bertembung sebaik tiba di tempat kejadian.

"Kejadian itu menyebabkan Mohd Latip dan anaknya meninggal dunia di tempat kejadian sementara isterinya bersama pemandu lori tanker itu dikejarkan ke HK untuk rawatan lanjut.

"Ketika ini, dua mangsa yang cedera masih dirawat sementara mayat Mohd Latip dan anaknya dibawa ke Unit Forensik hospital sama untuk bedah siasat," katanya ketika dihubungi di sini, hari ini.

Che Suza berkata, pihaknya sudah pun memaklumkan kejadian menimpa tiga sekeluarga berkenaan kepada keluarga Mohd Latip yang berasal dari Kampung Parit Buaya, Sungai Terap Bukit Pasir, Muar, Johor dan isterinya, Rohani yang berasal dari Sarawak.

Katanya, siasatan sedang dijalankan dan kes disiasat mengikut Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 kerana menyebabkan kematian dengan memandu secara melulu atau membahayakan.

Difahamkan, Mohd Latif yang kini bekerja sebagai seorang pengurus ladang di Pahang pernah bekerja di Sri Bandi sebelum ini.

myMetro
17 Okt 2013


Hasrat beraya berakhir tragedi

Lori tangki minyak turut remuk menyebabkan pemandunya tersepit di tempat duduk

KEMAMAN – Hasrat seorang pengurus ladang kelapa sawit dari Chini, Pahang untuk beraya di rumah rakan lama di Bandar Seri Bandi, Kijal, tidak kesampaian apabila dia maut bersama anak berusia empat tahun, sementara isterinya pula parah dalam nahas tragik, kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 3 petang itu, Mohd Latip Abu Bakar, 37 dan anak lelakinya, Muhammad Rayyan maut serta-merta di tempat kejadian selepas pacuan empat roda dinaiki mereka bertembung dengan sebuah lori tangki minyak di Kilometer 150.8 Jalan Jerangau-Jabor berhampiran Bandar Cheneh Baru, dekat sini.

Akibat pertembungan kuat itu, Mohd Latip yang memandu Mitsubishi Triton tersepit di tempat duduk, manakala anaknya pula tercampak ke hadapan kenderaan menyebabkan kedua-duanya cedera parah di kepala dan badan.

Mohd Latip yang beralamat di Kampung Parit Buaya, Johor, meninggal dunia di sisi isterinya, Rohaini Pengis, 29, yang mengerang kesakitan apabila patah kedua-dua kaki, selain mengalami pendarahan pada badan.

Ketua Polis Daerah, Superintendan Che Suza Che Hitam berkata, ketika kejadian, mangsa dalam perjalanan dari Kuantan menghala ke Kuala Terengganu.

Menurutnya, kejadian dipercayai berlaku apabila lori tangki minyak tanpa muatan dipandu N Krishnan, 41, hilang kawalan lalu masuk ke laluan bertentangan dan berlanggar secara berdepan dengan pacuan empat roda dinaiki mereka.

“Akibat pertembungan itu, pemandu lori yang berasal dari Port Dickson, Negeri Sembilan terbabit turut tercedera dan tersepit di tempat duduk,” katanya.

Susulan itu, Rohani yang berasal dari Kampung Keluru Jaya, Bekenu, Sarawak dan Krishnan dikejarkan ke Unit Kecemasan, Hospital Kemaman untuk menerima rawatan lanjut.

Mayat dua beranak itu juga dihantar ke hospital sama untuk dibedah siasat bagi mengenal pasti punca kematian.

Perlanggaran itu mengakibatkan kedua-dua kenderaan remuk teruk dengan tayar hadapan lori tangki turut tercabut.

10 minit keluar mangsa

Terdahulu, dua mangsa tersepit dikeluarkan sepasukan anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat Cheneh Baru yang dikejarkan ke lokasi kejadian bersama sebuah jentera.

Bomba mengambil masa kira-kira 10 minit untuk membantu mengeluarkan mangsa tersepit di sebalik sisa kenderaan yang remuk.

Mayat kedua-dua beranak itu dituntut keluarga sebelah Mohd Latip yang datang dari Kuala Lumpur, kira-kira jam 10 malam.

Difahamkan, Mohd Latip dan isteri mempunyai seorang lagi anak perempuan, bagaimanapun anaknya itu tidak dibawa bersama ketika kejadian.

Mohd Latip sebelum bekerja di ladang sawit Chini, pernah bekerja di ladang kelapa sawit di Bandar Seri Bandi.

Jadi sempena cuti Hari Raya Korban, Mohd Latip merancang untuk menziarahi dan beraya di rumah rakan-rakan lamanya yang tinggal di ladang tersebut.

Beberapa rakan lama mangsa dari Bandar Seri Bandi yang terkejut dengan kejadian menimpa keluarga itu, turut datang ke tempat kejadian.

Jalan Jerangau-Jabor laluan maut

Dalam pada itu, kemalangan ngeri melibatkan tiga beranak terbabit turut menarik perhatian penduduk setempat yang mengerumuni lokasi kejadian untuk melihat keadaan kedua-dua kenderaan.

Penduduk, Zakaria Tusin, 55, berkata, laluan itu sering berlaku kemalangan meragut nyawa.

“Sepanjang laluan Jerangau-Jabor terutama berdekatan Bandar Cheneh Baru, memang kerap berlaku kemalangan maut. Nahas ini berlaku kerana banyak sebab. Selain masalah teknikal, kerosakan jalan juga menyumbang kepada berlakunya kemalangan.

“Jadi pihak berkaitan diharap dapat membaiki kerosakan jalan itu segera bagi mengurangkan risiko kemalangan. Manakala, pemandu pula perlu berwaspada dan tidak memandu laju. Saya sarankan papan tanda amaran turut ditambah di sepanjang laluan itu bagi memberi peringatan kepada pengguna jalan raya,” katanya.

Sinar Harian
19 Okt 2013

0 comments:

Post a Comment