Tuesday, October 8, 2013

1 maut, 4 parah teksi terhumban ke dalam parit

ANGGOTA bomba menyelamatkan pemandu yang tersepit selepas teksi yang dibawanya terhumban ke dalam parit besar di Parit Raja, Jalan Dato Haji Kosai, Muar, Johor, semalam.

MUAR 7 Okt. - Seorang pekerja kilang perabot warga Nepal mati lemas selepas teksi yang dinaikinya melanggar sebuah kereta Proton Savy sebelum terhumban ke dalam parit besar di Parit Raja, di Jalan Dato Haji Kosai, di sini hari ini.

Dalam kejadian kira-kira pukul 1.50 petang itu, mangsa, Oad Raju, 27, terbunuh di tempat kejadian manakala dua lagi rakan senegaranya dan pemandu teksi tersebut cedera parah termasuk patah di beberapa anggota badan.

Turut cedera parah ialah seorang wanita yang memandu Proton Savy tersebut tetapi dua anaknya yang juga menaiki kereta berkenaan berusia empat dan enam tahun hanya cedera ringan walaupun salah seorang daripadanya tercampak keluar.

Mangsa, dua rakannya dan pemandu teksi itu yang tersepit dikeluarkan pihak bomba manakala wanita dan dua anaknya dikeluarkan dari kereta oleh orang ramai, kesemua mereka dihantar ke Hospital Pakar Sultanah Fatimah (HPSF) untuk rawatan kecemasan.

Timbalan Ketua Polis Muar, Supritendan Sahadan Jaafar berkata, kejadian berlaku apabila kereta Proton Savy tersebut yang datang dari bandar menghala ke Parit Bakar terbabas sebelum masuk ke laluan bertentangan dan merempuh teksi itu.

"Akibatnya teksi tersebut hilang kawalan lalu menjunam masuk ke parit besar di bahagian tepi jalan tersebut. Teksi itu berpusing beberapa kali sebelum masuk ke dalam parit sementara kereta wanita itu juga berpusing tetapi tidak masuk ke parit.

"Kejadian berpunca dari kereta wanita terbabit yang dipercayai sedang melayan anaknya sebelum kenderaannya masuk ke laluan bertentangan lalu melanggar teksi itu. Bagaimanapun punca sebenar masih dalam siasatan," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Sementara itu, Pegawai Bomba Kanan 2, Balai Bomba dan Penyelamat Muar, Idris Ali berkata, pihaknya mengambil masa kira-kira 20 minit untuk mengeluarkan kesemua mangsa dari teksi tersebut.

Katanya, semasa mengeluarkan kesemua penumpang dan pemandu teksi, mangsa sudah meninggal dunia dipercayai lemas manakala yang lain masih dalam keadaan sedar tetapi tidak dapat berbuat apa-apa kerana tersepit akibat kereta itu remuk di kiri dan kanan pintu.

"Saya hanya mendengar mereka mengerang meminta tolong. Keadaan mereka memang parah terutama pemandu teksi tersebut yang berusia dalam lingkungan 40-an, tengkuknya patah. Seramai enam anggota dan sebuah jentera terlibat menyelamatkan mereka," katanya.

Utusan
8 Okt 2013

0 comments:

Post a Comment