Sunday, October 20, 2013

2 wanita, dua budak ditahan kerana dadah

MUAR - Dua kanak-kanak lelaki bawah umur antara yang ditahan membabitkan rampasan dadah jenis heroin seberat 37.16 gram dalam sekatan jalan raya di Jalan Haji Jaib dekat Bakri, Khamis lalu.

Timbalan Ketua Polis Muar, Superintendan Sahadan Jaafar berkata, tangkapan jam 8.10 malam itu turut menahan dua wanita berusia 30an yang merupakan ibu saudara kepada kedua-dua  kanak-kanak berkenaan.

“Kereta Proton Saga Iswara itu ditahan apabila didapati mencurigakan dan hasil pemeriksaan menjumpai bahan terlarang tersebut disembunyikan di bawah tempat duduk pemandu.

“Dadah berkenaan dianggar bernilai RM1,114 itu kemungkinan untuk diedar kepada pelanggan mereka sama ada di daerah ini ataupun daerah berhampiran,” katanya dalam sidang media di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Muar, semalam.

Katanya, dua wanita itu tidak mempunyai rekod lampau serta bebas penyalahgunaan dadah.

“Keempat-empat suspek berkenaan ditahan reman sehingga Khamis ini untuk membantu siasatan.

"Kes disiasat di bawah Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952,” katanya.

Sementara itu dalam perkembangan lain, Sahadan memberitahu hasil Operasi Tapis yang dilakukan dalam tempoh seminggu pada 12 Oktober hingga 18 Oktober lalu, berjaya memberkas 34 orang berkaitan kesalahan dadah.

Katanya, 20 daripada mereka ditahan di bawah Seksyen 15 (1)(a) Akta Dadah Berbahaya 1952; Seksyen 3(1) (empat orang); Seksyen 39B (dua orang); Seksyen 12 (2) (dua orang) dan Seksyen 39(a) (seorang) akta sama.

Jelas beliau, kesemua pelbagai jenis dadah yang dirampas dianggarkan bernilai RM15,854 dan boleh menampung keperluan seramai 805 penagih.

“Operasi berterusan akan dilakukan dalam usaha membanteras penyalahgunaan dadah serta aktiviti pengedaran bahan terlarang di daerah ini.

“Kerjasama orang awam diperlukan dengan menghubungi balai polis berhampiran jika mempunyai maklumat berkaitan kegiatan tersebut yang berlaku berhampiran kediaman masing-masing,” katanya.

Sinar Harian
20 Okt 2013


Budak lelaki ditahan kerana dadah

Muar: Dua kanak-kanak lelaki antara empat yang ditahan selepas polis menemui dadah jenis heroin seberat 37.16 gram di dalam kereta Proton Iswara yang mereka naiki pada sekatan jalan raya di Jalan Haji Jaib, Bakri, di sini, Khamis lalu.

Timbalan Ketua Polis Daerah Muar Superintendan Sahadan Jaafar berkata, dalam kejadian jam 8.10 malam, pihaknya turut menahan dua wanita berusia 30-an yang juga ibu saudara kepada kedua-dua kanak-kanak berkenaan.

“Kereta dipandu dalam keadaan mencurigakan.

Pemeriksaan menyeluruh menemui heroin disembunyikan di bawah tempat duduk pemandu.

“Heroin terbabit dianggarkan bernilai RM1,114, ia untuk edaran di sekitar daerah ini,” katanya di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Muar, semalam.

Menurutnya, dua wanita itu tidak mempunyai rekod jenayah lampau selain bebas daripada dadah hasil ujian air kencing dijalankan.

Sahadan berkata, keempat-empatnya direman untuk membantu siasatan dan kes disiasat mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya (ADB) 1952.

Dalam perkembangan lain, beliau berkata, menerusi Ops Tapis dijalankan pada 12 hingga 18 Oktober lalu, pihaknya menahan 34 individu yang terbabit dalam kesalahan dadah.

“Nilai keseluruhan pelbagai jenis dadah yang dirampas daripada semua suspek dianggarkan RM15,854 dan ia boleh menampung keperluan 805 penagih.

“Ops Tapis ini akan dijalankan secara berterusan bagi membanteras penyalahgunaan dadah serta aktiviti pengedaran bahan terlarang di daerah ini,” katanya.

myMetro
20 Okt 2013

0 comments:

Post a Comment