Friday, October 11, 2013

Nampak kepulan asap luar biasa

Anggota bomba bertungkus lumus memadamkan kebakaran sebuah rumah pusaka dalam kejadian kelmarin.

MUAR – Sebuah keluarga tinggal sehelai sepinggang selepas rumah pusaka berusia lebih 50 tahun musnah dalam satu kebakaran di Kampung Parit Samsu Darat, di sini, kelmarin.

Kebakaran kira-kira jam 3 petang itu menyebabkan keluarga terbabit kerugian hampir RM50,000.

Bagaimanapun tiada sebarang kecederaan dilaporkan berikutan pemilik rumah tiada kerana keluar bekerja di kilang berhampiran ketika kejadian.

Saksi, Mardhiah Hassan, 19, memberitahu, dia menyedari kejadian itu apabila ternampak kepulan asap luar biasa dari arah rumah jiran sebelum api marak membakar rumah berkenaan.

“Saya terkejut dan takut lalu bergegas lari ke luar rumah untuk menyelamatkan diri kerana khuatir api merebak ke rumah saya yang terletak berhampiran dengan tempat kejadian.

“Penduduk kampung yang turut menyedari kejadian ini turut membantu menghubungi pihak bomba dan pemilik rumah untuk memberitahu perkara sebenar (kebakaran),” katanya semalam.

Mardhiah berkata, dia ada terdengar bunyi satu letupan kecil dari rumah itu sebelum kejadian, namun tidak mengendahkannya kerana menyangka barang terjatuh.

Sementara itu, Pegawai Operasi Kanan 1 Balai Bomba dan Penyelamat Muar, Ismail Mahmod berkata, sebaik menerima panggilan, seramai 10 anggota bersama dua jentera dikejarkan ke tempat kejadian.

“Kami tiba di lokasi kejadian jam 3.22 petang dan keadaan rumah tersebut sudah separuh terbakar.

“Rumah itu tidak dapat diselamatkan kerana api marak terlalu cepat disebabkan strukturnya papan,” katanya.

Beliau berkata, pihaknya tidak menghadapi masalah memadamkan kebakaran kerana memperoleh sumber air dari parit besar di depan rumah itu dan berjaya mengawal kebakaran daripada merebak ke rumah berhampiran.

“Kita mengambil masa hampir satu jam untuk memadamkan keseluruhan kebakaran dan punca sebenar kejadian masih dalam siasatan,” katanya.

Sinar Harian
11 Okt 2013

0 comments:

Post a Comment