Thursday, October 31, 2013

Pemilik bengkel ditahan miliki 3 senapang, dadah

MUAR 31 Okt. - Seorang pemilik bengkel motosikal ditahan kerana memiliki senapang menyerupai M14, dua senapang buatan sendiri dan dadah jenis syabu dalam satu serbuan di bengkelnya di Jalan Haji Ahmad, Bakri, di sini kelmarin.

Timbalan Ketua Polis Daerah Muar, Supritendan Sahadan Jaafar berkata, dalam serbuan kira-kira pukul 7 pagi itu, suspek yang berusia 33 tahun itu sedang tidur.

"Kita menemukan dadah jenis syabu seberat 0.6 gram yang dipercayai milik suspek. Turut dijumpai sebuah komputer riba jenama Acer, lapan blok enjin motosikal serta beberapa komponen utama motosikal kenderaan lain yang sudah dileraikan.

"Senapang dan dadah berkenaan adalah untuk kegunaan suspek sendiri, namun siasatan lanjut masih dijalankan," katanya dalam sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Muar, di sini hari ini.

Menurut Sahadan, pihak polis percaya bengkel itu turut dijadikan tempat meleraikan komponen motosikal sebelum dijual kepada pembeli. - UTUSAN ONLINE

31 Okt 2013


Raifal menyerupai M14 dirampas

Muar: Polis merampas sepucuk raifal menyerupai M14 yang sudah diubah suai serta dua senapang angin buatan sendiri selepas menyerbu sebuah bengkel membaiki motosikal di Jalan Haji Ahmad, Bakri, di sini, Selasa lalu.

Dalam serbuan pada jam 7 pagi itu, polis turut menahan seorang lelaki yang juga pemilik bengkel terbabit berusia 33 tahun.

Timbalan Ketua Polis Daerah Muar Superintendan Sahadan Jaafar berkata, suspek sedang tidur ketika ditahan.

“Selain senjata itu, kami turut menemui dadah jenis syabu seberat 0.6 gram milik suspek.

“Turut ditemui seunit komputer riba, lapan enjin motosikal serta beberapa komponen jentera berkenaan yang sudah dileraikan.

“Dadah serta senjata itu milik suspek dan kami masih menyiasat dari mana dia memperoleh raifal menyerupai M14 terbabit,” katanya.

Menurut Sahadan, bengkel berkenaan dipercayai sudah beroperasi lebih enam bulan lalu. Katanya, siasatan turut mendapati suspek memiliki rekod jenayah lampau berkaitan dadah manakala ujian air kencingnya juga didapati positif syabu.

“Suspek kini direman untuk membantu siasatan mengikut Seksyen 33 Akta Senjata Api 1960 dan Seksyen 29 (1) Akta Kesalahan Kecil 1995 kerana memiliki barang curi.

“Berdasarkan dadah yang ditemui, kami turut menyiasat suspek mengikut Seksyen 12 (2) Akta Dadah Berbahaya (ADB) dan Seksyen 12 (2) akta yang sama,” katanya.

myMetro 1 Nov 2013

0 comments:

Post a Comment