Tuesday, July 1, 2014

Sampan karam, dua nelayan lemas

Mayat Saiful dibawa ke rumah mayat Hospital Pakar Sultanah Fatimah (HPSF) untuk bedah siasat selepas ditemui terapung di Pulau Hanyut, Melaka, baru-baru ini.

Kenal pasti punca karam

MUAR – Sampan yang digunakan dua nelayan yang karam ketika menangkap ikan di perairan Selat Melaka, Selasa lalu, akan cuba dibawa naik ke permukaan laut.

Ketua Pengkalan Sabak Awor, Kamal Omar berkata, tindakan itu bertujuan melihat kerosakan boleh dikaitkan sebagai punca tragedi menimpa nelayan terbabit.

Menurutnya, sampan itu dijumpai tenggelam di dasar laut di kawasan berkenaan dan usaha membawa naik sebelum ini gagal.

“Kita akan mendapatkan bantuan nelayan Merlimau, Melaka kerana memandangkan pangkalan mereka berdekatan tempat kejadian.

“Kita masih tidak mengetahui punca sebenar kejadian sama ada benar sampan dinaiki mereka (dua nelayan) dipukul ombak atau sebaliknya,” katanya kelmarin.

Kamal berkata, dia yang bertanggungjawab menguruskan sampan dinaiki kedua-dua nelayan itu merupakan individu terakhir bertemu Saiful Bahari Salam, 49, di pangkalan Sabak Awor sebelum bertolak ke laut kira-kira jam 6 petang, Selasa lalu.

Difahamkan, mangsa kemudiannya mengambil rakannya, Ah Peng iaitu mangsa kedua di Pengkalan Bandar.

Katanya, dalam pertemuan hampir 30 minit itu, Saiful tidak menunjukkan sebarang perlakuan pelik.

“Saiful merupakan pekerja saya dan arwah mempunyai kemahiran yang baik mengendalikan jaring labuh untuk menangkap ikan bawal.

“Sejak dia bekerja dengan saya tiga bulan lalu, jualan ikan bawal saya meningkat kerana arwah sering membawa pulang hasil tangkapan yang agak banyak,” katanya.

Kamal berkata, sebagai majikan dia dan 25 nelayan lain di pangkalan berkenaan terkesan dengan tragedi itu.

“Saya sedih atas pemergiannya. Walau arwah seorang pendiam, hubungan kami rapat sejak mengenalinya ketika zaman sekolah,” katanya.

Sinar Harian sebelum ini melaporkan kehilangan dua nelayan ketika menangkap ikan di perairan Selat Melaka, Selasa lalu.

Sinar Harian
1 Jul 2014

0 comments:

Post a Comment