Saturday, June 28, 2014

OKU terselamat dalam kebakaran

Anggota bomba memadam kebakaran rumah di Sungai Abong, semalam.

MUAR – Tindakan pantas pasukan Bomba dan Penyelamat Daerah Muar berjaya menyelamatkan seorang lelaki orang kurang upaya (OKU) daripada menjadi mangsa kebakaran sebuah rumah di Sungai Abong, di sini semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 4.30 pagi, lelaki OKU berusia 30an yang pekak dan bisu berusia 30an itu dipercayai tidur dalam bilik yang dikunci dari dalam di tingkat atas rumah berkenaan sebelum diselamatkan anggota bomba.

Bapa mangsa hanya mahu dikenali sebagai Lim, 65, berkata, dia tersedar daripada tidur selepas terhidu bau hangit kuat seperti kain terbakar.

Menurutnya, dia segera keluar bilik untuk mengesan bau tersebut dan terkejut mendapati asap keluar melalui satu daripada empat bilik di rumah berkenaan.

“Saya cuba bawa anak (OKU) keluar tetapi pintu bilik dikunci dari dalam.  Pelbagai cara dilakukan termasuk mengetuk pintu dengan kuat supaya anak sedar kehadiran saya tetapi itu tidak membantu kerana dia tidak dengar apa-apa.

“Keadaan terlalu panik dan kelam kabut membuatkan saya buntu cari kunci kedua bilik itu. Pada masa yang sama, saya mahu selamatkan isteri dan empat anak yang lain,” katanya.

Katanya, pasukan bomba yang tiba awal membantu menyelamatkan anaknya yang sedang menyorok di satu sudut dalam bilik ketakutan melalui tingkap.

Sementara itu, Pegawai Operasi balai berkenaan, Ismail Mahmod berkata, dua jentera bersama 12 anggota dikejarkan ke tempat kejadian selepas menerima panggilan kecemasan jam 4.35 pagi.

“Semasa tiba keadaan api sedang marak dengan 60 peratus rumah sudah terbakar dan siling tiga bilik sudah runtuh

“Kita segera pasang tangga untuk menyelamatkan OKU yang terperangkap dalam bilik di tingkat atas rumah berkenaan,” katanya.

Katanya, lelaki itu berjaya diselamatkan dan tidak mengalami sebarang kecederaan

“Kita tidak mengalami sebarang masalah sepanjang operasi pemadaman kerana mendapat bekalan air mencukupi daripada pili bomba berdekatana.

“Operasi tamat jam 6.20 pagi  bagaimanapun jumlah kerugian dan punca sebenar kejadian masih dalam siasatan,” katanya.

Sinar Harian
28 Jun 2014

0 comments:

Post a Comment