Wednesday, June 25, 2014

Rumah tak berpenghuni musnah

Keadaan rumah Tai San yang musnah terbakar, semalam

MUAR – Sebuah rumah tidak berpenghuni musnah dalam satu kebakaran di Jalan Salleh, malam kelmarin.

Kejadian yang berlaku jam 1.50 pagi telah mengejutkan pemilik rumah berkenaan yang kini menetap di Johor Bahru apabila menerima panggilan telefon daripada jiran berdekatan rumah berkenaan.

Tay Tai San,54, berkata, dia hairan apabila kejadian itu berlaku memandangkan bekalan elektrik di rumah terbabit sudah dipotong pada 2003.

“Saya terima panggilan jam 5 pagi dan segera pulang ke Muar untuk melihat sendiri rumah pusaka milik keluarga terbakar.

“Sejak rumah ini kosong, saya sewakan kepada rakan yang menjalankan perniagaan menjual roti dan difahamkan menjadi stor simpan barang,” katanya.

Katanya, dia tidak mengesyaki perbuatan sesiapa dan menyerahkan kepada pihak polis untuk menjalankan siasatan.

Sementara itu, Pegawai Operasi Balai Bomba dan Penyelamat Daerah Muar, Ishak Kassim berkata, dua jentera bersama 12 anggota dikejarkan ke tempat kejadian sebaik sahaja menerima panggilan kecemasan jam 1.55 pagi.

Katanya, pihaknya tiba di lokasi kejadian lima minit kemudian dan mendapati rumah berkenaan sudah terbakar keseluruhannya tetapi keadaan api masih marak.

“Kerja-kerja memadamkan api sedikit sukar kerana tekanan air pada pili bomba di kawasan itu rendah.

"Keadaan itu menyebabkan pasukan bomba terpaksa berulang alik ke kawasan yang agak jauh untuk  mengisi semula air apabila air pada jentera habis.

“Operasi tamat jam 4.30 pagi, bagaimanapun punca sebenar kejadian dan nilai kerugian masih lagi dalam siasatan,” katanya.

Sinar Harian
25 Jun 2014

0 comments:

Post a Comment