Friday, August 12, 2011

Ingin miliki rumah sendiri

MUAR – Tragedi terjatuh semasa bertugas sebagai pengawal keselamatan di salah sebuah pangsapuri di bandar ini nyata telah mengubah seluruh kehidupan seorang warga emas.

Peristiwa hampir dua tahun lalu itu, menyebabkan Selamat Seman, 74, lumpuh dan hanya mampu duduk di kerusi roda.

Bukan itu sahaja, peristiwa itu juga turut meragut kebahagiaannya dan terpaksa hidup dalam kesempitan kerana :kehilangan punca pendapatan.

Kini, Selamat hanya bergantung pendapatan sebanyak RM300 sebulan hasil bantuan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sejak dua tahun, lalu.

Bagaimanapun, bantuan bulanan yang diterimanya itu tidak konsisten, kadang-kala menyebabkan kehidupannya semakin dihimpit kesempitan.

“Saya juga tidak menerima sebarang pampasan selepas insiden yang berlaku di tempat kerja, jika tidak kehidupan saya sekeluarga tidak seteruk ini.

“Bantuan RM300 sebulan juga tidak mencukupi kerana perlu menjelaskan bayaran rumah sewa RM150 dan keperluan lain termasuk ubat-ubatan,” katanya kepada Sinar Harian.

Selamat berkata, kadang kala, kehidupan dia bersama isteri Aminah Mohamad, 64, tidak ubah kais pagi makan pagi, kasi petang makan petang kerana tidak mempunyai wang untuk membeli beras berikutan kelewatan menerima wang bantuan.

“Memang sedih, dulu masa sihat kehidupan saya tidak susah seperti ini dan sering kali juga menitiskan air mata apabila mengenangkan nasib keluarga,” katanya.

Meskipun dihimpit kemiskinan, namun terpalit juga sedikit kegembiraan di hatinya kerana memiliki tempat untuk berteduh.

“Rumah sewa yang dibina di atas tanah milik orang lain ini menjadi tempat berteduh saya dan isteri serta tiga anak sejak 18 tahun lalu di No 37, Lorong Sepakat, Jalan Khalidi.

“Saya pindah menyewa rumah ini kerana tiada tempat tinggal selepas tuan rumah sewa yang lama mengambil semula rumah untuk ahli keluarganya,” katanya.

Pada ketika itu, dia dan anak-anak terpaksa merayau mencari rumah dan bersyukur apabila menemui rumah yang mereka duduki kini.

“Keadaan rumah ini yang berusia lebih 50 tahun semakin uzur dan :mengalami banyak kerosakan termasuk bumbung bocor.

“Setiap kali hujan lebat sebahagian rumah akan basah terkena air hujan dan halaman rumah juga banjir kerana tiada sistem perparitan,” katanya.

Namun, pada usia sebegini yang masih belum memiliki rumah sendiri turut merunsingkan dirinya kerana memikirkan nasib keluarganya jika dia meninggal dunia.

“Saya tidak mahu keluarga merempat tiada tempat kediaman dan terpaksa mengemis semata-mata mencari tempat berteduh.” katanya.

Pelbagai kemungkinan boleh terjadi jika tuan tanah menuntut semula tanah ini untuk tujuan lain.

“Persoalan ini sering membelenggu fikiran saya dan tidak tahu bila masalah ini akan berakhir,” katanya.

“Hendak memohon bantuan rumah Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT), saya tidak layak kerana tidak memiliki tanah sendiri seperti syarat yang ditetapkan,” katanya.

Justeru dia berharap ada insan yang prihatin dengan nasibnya dan bermurah hati membantu untuk mendapatkan rumah sendiri.

Sinar Harian
12 Ogos 2011

0 comments:

Post a Comment