Tuesday, August 16, 2011

Rakyat miskin perlu pembelaan

MUAR 15 Ogos – Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, kerajaan akan memberi fokus pada usaha membantu golongan berpendapatan rendah dan sederhana rendah di negara ini bagi menghadapi kos kehidupan yang semakin meningkat.

Jelas beliau, kerajaan komited untuk membantu golongan terbabit agar tiada pihak yang tercicir daripada arus pembangunan negara yang kian rancak dengan program transformasi yang dilaksanakan.

Katanya, golongan miskin dan mudah miskin di negara ini memerlukan pembelaan dan usaha akan dilakukan untuk mengelakkan masalah inflasi dan kenaikan harga barang menjuruskan golongan tersebut ke dalam kelompok miskin tegar.

“Golongan miskin ini mungkin pendapatan mereka sekitar RM1,500 tetapi selepas membayar sewa rumah, kena bayar kenderaan dan pengangkutan, bayar sekolah anak-anak, ia tidak cukup untuk tanggungan keluarga dan mereka balik tiada simpanan.

“Mereka perlu bantuan dan kita hendak fokus kepada golongan ini sebab golongan ini lebih besar daripada golongan miskin tegar yang kita sudah pun hampir selesai membantu,” katanya ketika berucap pada majlis berbuka puasa peringkat Dewan Undangan Negeri (DUN) Jorak di Masjid Bukit Treh di sini hari ini.

Dalam program yang mendapat kerjasama AmIslamic Bank Bhd. (AmIslamic) itu, Muhyiddin turut menyampaikan sumbangan kepada golongan anak yatim, fakir miskin dan ibu tunggal di DUN Jorak.

Menurut Muhyiddin, agenda kerajaan untuk membasmi kemiskinan telah dilakukan dengan serius dan perangkaan turut dibuat bagi mengenal pasti golongan miskin, mudah miskin dan miskin tegar di negara ini.

Jelasnya, kelompok miskin tegar seramai 43,000 keluarga yang dicatatkan sebelum tahun 2010 telah pun mendapat pembelaan sewajarnya dan mereka perlu dibantu dalam pelbagai bentuk termasuk bantuan makanan keperluan, bantuan kewangan dan latihan keusahawanan serta kemahiran untuk meningkatkan pendapatan.

“Usaha sebegini adalah untuk menentukan proses pembangunan negara dapat berjalan pesat sejak kita merdeka, jangan ada rakyat Malaysia khususnya umat Islam yang tertinggal daripada arus pembangunan dan hidup melarat.

“Zaman papa kedana sepatutnya telah berlalu pada zaman penjajah yang mana kita merempat walaupun di negara kita sendiri,” katanya.

Katanya, kerajaan sedar mengenai masalah kos kehidupan yang semakin meningkat namun isu tersebut bukan isu tempatan kerana di peringkat global, masalah kenaikan harga barang dan harga minyak turut berlaku di negara lain.


Muhyiddin kunjungi bazar Ramadan


Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin sempat meluangkan masa untuk bertemu orang ramai dengan melawat Bazar Ramadan Majlis Perbandaran Muar (MPM) di pekarangan Dewan Jubli Intan Sultan Ibrahim, Muar semalam.

Hampir semua gerai di bazar tersebut dikunjunginya di samping beramah mesra dengan para peniaga dan orang ramai yang hadir membeli juadah berbuka puasa.

Dalam kunjungan kira-kira 20 minit itu, beliau turut mengagihkan sumbangan beg barangan daripada AmBank Berhad kepada para peniaga dan orang ramai di Bazar Ramadan tersebut.

Turut sama mengiringi beliau adalah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Serampang, Tahir Taat; ADUN Jorak, Datuk Dr. Shahruddin Md. Salleh; Pengarah Urusan Perbankan Runcit Ambank Berhad, Datuk Mohamed Azmi Mahmood serta pengurusan kanan daripada AmBank Berhad dan AmIslamic Bank Berhad.

Utusan
16 Ogos 2011

0 comments:

Post a Comment