Monday, August 25, 2014

Mengemis sejak belasan tahun

MUAR - Masjid menjadi lokasi seorang gelandangan untuk menagih simpati orang ramai bagi mendapatkan wang untuk membeli makanan.

Perkara itu diluahkan seorang gelandangan yang ditemui mengemis di Masjid Sultan Abu Bakar, di sini.

Dia dilihat duduk di salah satu ruang berdekatan tempat mengambil wuduk di masjid berkenaan bersama beg dan kad Jabatan Kebajikan Masyarakat miliknya.

Dikenali sebagai Rahim, 53, dia mendakwa sedang bercuti selama sebulan dari salah sebuah institusi yang menghimpunkan pengemis sepertinya yang terletak di Pusat Desa Bina Diri, Mersing.

Dia yang berasal dari Parit Setongkat, Jalan Salleh, di sini tidak mempunyai keluarga memaksanya bermalam di surau Parit Setongkat.

“Setiap hari, saya berjalan sejauh tiga kilometer dari Surau Parit Setongkat ke masjid ini semata-mata untuk mendapatkan wang bermula sekitar jam 1 petang hingga 5 petang.

“Saya tiada pilihan dan terpaksa buat kerja ini (mengemis) untuk beli makanan.

"Saya juga menghidap penyakit asma membuatkan tidak berupaya untuk bekerja,” katanya  kepada Sinar Harian,  semalam.

Rahim berkata, purata pendapatannya mengemis adalah RM30 sehari dan digunakan bagi membeli keperluan harian.

Katanya, dia menjadi pengemis ketika berusia belasan tahun disebabkan kehilangan tempat bergantung selepas nenek yang memeliharanya sejak kecil meninggal dunia.

“Saya kehilangan arah selain tidak mempunyai ahli keluarga yang lain. Saya menjadi pengemis untuk meneruskan kehidupan.

“Saya berhijrah banyak negeri antaranya Melaka menjadi gelandangan.

"Saya sedar masyarakat memandang hina golongan ini (gelandangan) cuma yang dapat diperkatakan, saya tiada pilihan lain,” katanya.

Dia berkata, mungkin ramai beranggapan kehidupan dilaluinya mudah kerana memperoleh wang secara mudah atas ihsan masyarakat.

“Bagaimanapun, saya juga tidak terlepas menjadi mangsa penjenayah. Saya pernah dirompak RM700 semasa bermalam di Surau Parit Setongkat," katanya.

Sinar Harian
9 Ogos 2014

0 comments:

Post a Comment