Friday, September 26, 2014

Cincin bengkok, cengkam jari manis

Mohd Firdaus menunjukkan cincin dipotong anggota bomba.

MUAR – Seorang remaja terpaksa menanggung kesakitan berganda bukan hanya disebabkan cedera pada anggota badan, tetapi jari manis tangan kiri yang membengkak akibat cincin yang dipakai membengkok serta mencengkam jarinya selepas terbabit kemalangan di Batu 5 Bakri berhampiran Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) Bakri, semalam.

Dalam kejadian jam 3 petang itu, Mohd Firdaus Abd Hamid, 24, bersama rakannya, Mohd Anuar Muniran, 26, menaiki motosikal dalam perjalanan ke sebuah kedai di Bakri untuk mengambil telefon bimbit.

Malangnya, apabila tiba di tempat kejadian, motosikal dinaiki mereka dipercayai hilang kawalan ketika cuba mengelak sebuah kenderaan yang ingin membelok ke kiri di persimpangan sebuah perumahan berhampiran.

Mohd Anuar berkata, mereka terjatuh di atas jalan dan hanya mengalami luka-luka ringan melecet pada kulit kerana terseret pada permukaan jalan raya yang licin akibat hujan.

“Rakan saya (Mohd Firdaus) menahan kesakitan kerana cincin yang dipakai membengkok serta mencengkam jarinya.

“Orang ramai yang menyedari kejadian itu membantu dan kami segera mendapatkan rawatan di Klinik Kesihatan Bakri tetapi kemudiannya  dirujuk ke Hospital Pakar Sultanah Fatimah (HPSF) untuk memotong cincin dengan bantuan Pasukan Bomba dan Penyelamat Daerah Muar,” katanya.

Pegawai Bomba Kanan 2, Razali Ismail berkata, enam anggota bersama sebuah jentera bergegas ke HPSF selepas menerima panggilan kecemasan jam 4.13 petang.

“Kita memotong cincin itu menggunakan alat khas dan terpaksa mengambil masa setengah jam kerana kerja tersebut dilakukan secara berhati-hati untuk mengelakkan kecederaan pada jari mangsa,” katanya.

Sinar Harian
26 Sep 2014

0 comments:

Post a Comment