Thursday, September 18, 2014

Kereta terbakar di stesen minyak

Keprihatinan orang awam membantu memadamkan api berjaya mengelakkan kenderaan ini terbakar keseluruhannya.

MUAR - Keprihatinan orang awam membantu memadamkan api berjaya menyelamatkan nyawa empat beranak apabila kereta dinaiki terbakar di sebuah stesen minyak di Kawasan Rawat dan Rehat (R&R) Pagoh, di sini semalam.

Kejadian kira-kira jam 12.40 tengahari itu berlaku di Kilometer 154 Lebuh Raya Utara Selatan, dipercayai selepas pemandunya mengisi minyak di stesen minyak berkenaan sebelum  meneruskan perjalanan ke Kuala Lumpur.

Pegawai Bomba Kanan 2, Balai Bomba dan Penyelamat Daerah Muar, Norbiha Karim berkata, seramai tujuh anggota bersama sebuah jentera bergegas ke tempat kejadian sebaik sahaja menerima panggilan kecemasan jam 12.47 tengahari.

Menurutnya, apabila tiba di lokasi kejadian mendapati kebakaran pada bahagian enjin kenderaan itu sudah dipadamkan oleh orang awam yang kebetulan berada di kawasan itu menggunakan alat pemadam api.

“Orang awam membantu membawa keluar semua barangan berharga milik pemandu dan keluarganya yang disimpan dalam bonet kenderaan itu.

“Pemandu dan keluarganya ditemui dalam keadaan panik turut ditenangkan orang awam,” katanya, di sini.

Norbiha berkata, bomba membuat pemeriksaan terhadap kenderaan itu bagi memastikan api sudah dipadam sepenuhnya bagi mengelakkan berlakunya sebarang letupan memandangkan kebakaran berlaku pada bahagian enjin.

“Mujur pemandu bertindak pantas memberhentikan kenderaan sebaik sahaja bahagian enjin mengeluarkan asap dan juga disusuli api sebelum dibantu orang awam memadamkan api kebakaran.

“Nilai kerugian dan punca sebenar kejadian masih dalam siasatan,” katanya.

Sinar Harian
18 Sep 2014

0 comments:

Post a Comment