Friday, September 19, 2014

Rumah kena bom api

Polis menjalankan siasatan di lokasi kejadian, semalam.

MUAR - Tiga sekeluarga sempat menyelamatkan diri apabila rumah mereka menjadi sasaran pihak tidak bertanggungjawab dengan membaling bom petrol di Jalan Bakri  Mulia 5, Taman Bakri Mulia di sini, semalam.

Kejadian kira-kira jam 3.30 pagi itu menyebabkan bahagian hadapan rumah terbakar selain turut memusnahkan sebuah motosikal dan basikal, manakala kereta jenis Proton Iswara milik mangsa rosak teruk  akibat disambar api.

Saksi kejadian yang hanya mahu dikenali Tan, 50, berkata, kejadian tersebut disedarinya apabila dikejutkan dengan bunyi letupan kecil dari bahagian luar rumah.

“Saya tidak sedap hati lalu memeriksa melalui tingkat dan melihat terdapat api  di bahagian luar rumah jiran.

“Keadaan menjadi kelam kabut apabila jiran-jiran yang menyedari kejadian itu turut membantu memadamkan kebakaran sebelum menghubungi pihak bomba,” katanya yang juga jiran mangsa ketika ditemui Sinar Harian.

Katanya lagi, pihak bomba yang tiba beberapa minit kemudian memadamkan sisa api bagi mengelakkan kebakaran berulang.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Daerah Muar, Superintendan Muhammad Hanif Othman, mengesahkan kejadian yang  tidak membabitkan sebarang kecederaan.

Menurutnya, pihaknya tidak dapat mengesahkan punca sebenar kejadian kerana  siasatan terperinci masih dilakukan,  selain menunggu laporan daripada pihak Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia.

“Kita tidak menolak kemungkinan kejadian itu berunsur khianat, namun siasatan awal tidak menemui sebarang pecahan kaca atau petrol yang boleh dikaitkan dengan unsur tersebut.

“Kes disiasat mengikut Seksyen 435 Kanun Keseksaan kerana melakukan perbuatan khianat dengan menggunakan api,” katanya.

Sinar Harian
19 Sep 2014

0 comments:

Post a Comment