Wednesday, September 17, 2014

Jari bengkak hingga nampak tulang

Keadaan jari kelingking yang membengkak dan cedera.

MUAR - Seorang lelaki kurang siuman menanggung kesakitan selama tiga minggu apabila besi berbentuk cincin yang disarung pada jari kelingkingnya tidak dapat dikeluarkan menyebabkan jari berkenaan membengkak dan cedera.

Bagaimanapun, tindakan pantas pasukan Balai Bomba dan Penyelamat Malaysia Daerah Muar memotong besi itu menggunakan peralatan khas berjaya menyelamatkan lelaki terbabit dalam kejadian jam 3 petang kelmarin.

Pegawai Bomba Kanan Balai Bomba dan Penyelamat Daerah Muar, Razali Ismail berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan jam 3.10 petang dari Pusat Kesihatan Pagoh yang memaklumkan kejadian itu.

Menurutnya, lelaki berusia lingkungan 60-an itu dibawa ke pusat kesihatan berkenaan oleh rakannya setelah mendapati jari kelingking kanan tangan lelaki itu membengkak dan cedera sehingga menampakkan tulang jarinya.

“Empat anggota terlibat mengambil masa hampir dua jam sebelum berjaya memotong besi itu. Kita agak berhati-hati melakukan operasi ini untuk mengelakkan perkara tidak diingini berlaku.

“Jari itu bengkak sejak tiga minggu lalu dan kecederaan tersebut disebabkan cubaan lelaki terbabit untuk mengeluarkan besi, tetapi tidak berjaya,” katanya, semalam.

Razali berkata, lelaki terbabit turut diberikan ubat pelali bagi mengelakkannya berasa sakit ketika operasi dilakukan.

Katanya, keadaan orang kurang siuman itu stabil dan diberikan rawatan lanjut di pusat kesihatan berkenaan bagi mengelakkan kecederaan dialaminya bertambah serius.

“Mujur lelaki berkenaan dibawa segera ke pusat kesihatan, sebaliknya jika dibiarkan boleh mengancam nyawanya,” katanya.

Sinar Harian
17 Sep 2014

0 comments:

Post a Comment