Monday, May 2, 2011

Pekebun maut terkena tembakan

MUAR 1 Mei – Hajat seorang pekebun untuk memburu babi hutan tidak kesampaian apabila dia maut terkena tembakan dari senapang miliknya di sebuah kebun kelapa sawit di Parit Yono, Air Hitam, di sini hari ini.

Ketika ditemui rakannya kira-kira pukul 4 petang, mangsa, Tan Soo Meng, 47, masih bernyawa tetapi disahkan meninggal dunia sejurus tiba di Unit Kecemasan Hospital Pakar Sultanah Fatimah (HPSF) di sini.

Menurut rakan mangsa yang ingin dikenali sebagai Mohamad, 40, dia terdengar sahutan meminta pertolongan ketika dalam perjalanan ke kebun sawitnya.

“Saya nampak motosikal ‘Ah Meng’ berhampiran kebun dan memanggil namanya berulang kali kerana tahu dia selalu berburu babi hutan di kawasan itu.

“Saya kemudian mencari dan menemui Ah Meng terbaring dalam keadaan mukanya berlumuran darah,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Dia bersama seorang lagi rakannya bergegas menghantar mangsa ke hospital, namun sebaik sahaja tiba di HPSF, mangsa disahkan telah meninggal dunia.

Katanya, dia mengenali mangsa kerana sering berburu babi hutan di kawasan kebun kelapa sawit di situ sama ada bersendirian atau bersama rakannya.

Menurut isteri mangsa yang enggan dikenali, suaminya keluar dari rumah mereka di Taman Pagoh Jaya untuk berburu pada pukul 2.30 petang.

“Namun, saya tidak tahu sama ada dia pergi seorang diri atau bersama rakan. Saya hanya dapat tahu apabila menerima panggilan daripada seorang saudara bahawa suami meninggal dunia di hospital kira-kira pukul 5 petang.

Utusan
2 Mei 2011


Pemburu mengaku tertembak rakan direman tujuh hari

MUAR: Misteri kematian seorang pemburu babi hutan akhirnya terjawab, apabila rakannya sendiri mengaku tertembak mangsa ketika bersama berburu di kawasan kebun kelapa sawit Parit Yono dekat Air Hitam di sini.

Dalam kejadian kira-kira jam 4 petang kelmarin, Tan Soo Meng, 47, yang juga seorang pekebun, meninggal dunia dengan kesan tembakan di mata kiri tetapi rakannya mendakwa mangsa tertembak diri sendiri ketika berburu.

Mangsa dikejarkan ke Unit Kecemasan Hospital Pakar Sultanah Fatimah (HPSF) sejurus terkena tembakan untuk mendapat rawatan tetapi disahkan sudah meninggal dunia.

Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Mohamad Nasir Ramli, berkata pada mulanya suspek mendakwa mangsa tertembak diri sendiri disebabkan bimbang tindakan polis tetapi ketika soal siasat, lelaki berusia 38 tahun itu mengaku tertembak rakannya ketika berburu di kawasan sama.

Katanya, susulan pengakuan itu, lelaki terbabit kini ditahan reman tujuh hari hingga 8 Mei ini bagi membolehkan siasatan lanjut mengikut Seksyen 304 Kanun Keseksaan kerana membunuh tanpa niat.

“Mungkin kerana terlalu takut, suspek pada mulanya tidak mengaku tertembak mangsa, sebaliknya mendakwa rakannya itu tertembak diri sendiri tetapi selepas soal siasat, dia mengaku melepaskan tembakan terhadap kelibat babi hutan sebelum mendengar suara rakannya meminta tolong kerana kesakitan,'' katanya pada sidang akhbar, di sini semalam.

Mohamed Nasir berkata, mangsa dan suspek adalah rakan baik dan sering keluar berburu bersama sejak kira-kira 10 tahun lalu, malah mempunyai lesen senjata api yang sah.

Beliau berkata, siasatan awal mendapati mangsa terlebih dulu memasuki kawasan kebun kelapa sawit untuk berburu babi hutan kira-kira jam 2.30 petang dan suspek memasuki kawasan itu kira-kira dua jam kemudian berikutan perlu menghadiri dua majlis kenduri kahwin.

“Suspek mendakwa melepaskan tembakan kerana mengesan pergerakan seolah-olah babi hutan tanpa menyedari mangsa berada di kawasan itu sebelum terkena tembakan itu," katanya.

Katanya, siasatan lanjut masih diteruskan tetapi setakat ini, polis tidak menemui sebarang bukti menunjukkan suspek melepaskan tembakan dengan niat mencederakan rakannya.

Mohamad Nasir menasihatkan orang ramai yang memiliki senjata dan lesen berburu yang sah supaya tidak melepaskan tembakan sewenang-wenangnya terutama di kawasan sukar dilihat bagi mengelak kejadian tidak diingini. 

Berita Harian
3 Mei 2011

0 comments:

Post a Comment