Saturday, May 3, 2014

Perlukan RM1,000 sebulan

NURZAHIRAH ditemani ibunya Nor Ashikin.

NURZAHIRAH mengunakan alat pernafasan.

Muar: Usianya baru tiga tahun, namun Nurzahirah Zulkefli terpaksa hidup dalam keadaan serba tidak selesa berikutan paru-parunya dijangkiti kuman sejak bayi lagi.

Keadaan itu menyebabkan anak bongsu daripada tiga beradik terbabit terpaksa berulang-alik ke hospital untuk mendapatkan rawatan selain melihat dari jauh kanak-kanak sebayanya bermain bersama keluarga sedangkan dia terpaksa berehat di dalam bilik.

Lebih malang keluarganya memerlukan kira-kira RM1,000 sebulan untuk pelbagai perbelanjaan Nurzahirah sedangkan bapanya, Zulkefli Ahmad, 46, hanya bekerja sebagai pemandu lori dengan pendapatan sebanyak RM1,700 sebulan.

Zulkefli berkata, keadaan itu menyebabkan keluarganya kini berdepan masalah kewangan kerana perlu berbelanja lebih untuk Nurzahirah.

“Disebabkan terpaksa menggunakan saluran oksigen, Nurzahirah tidak selesa makan dan doktor menyarankan kami memberikan susu nutrisi kepadanya.

“Susu itu berharga RM66.90 setin dan kami memerlukan enam tin sebulan untuk keperluan Nurzahirah.

“Selain itu, Nurzahirah tidak boleh berada dalam keadaan panas kerana sekiranya berpeluh atau tidak selesa menyebabkan dia sukar bernafas,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Parit Jawa, di sini, semalam.

Menurutnya, masalah paru-paru anaknya yang dijangkiti kuman mula dikesan pada Julai 2012 apabila Nurzahirah dilihat sukar bernafas.

Katanya, Nurzahirah kemudian dirawat di Hospital Pakar Sultanah Fatimah, di sini, sebelum dirujuk ke Unit Rawatan Rapi Hospital Kuala Lumpur pada 16 September 2012 hingga 9 Februari lalu.

“Sejak itu, kehidupan kami berubah.

Sebelum ini saya memandu lori untuk perjalanan luar daerah dengan pendapatan lebih RM2,000 sebulan.

“Apabila dapat tahu paru-paru Nurzahirah dijangkiti kuman, saya terpaksa bertukar kerja di tempat sekarang.

“Walaupun gajinya lebih rendah, majikan faham masalah dihadapi kami sekeluarga dan memberikan saya kelonggaran ke hospital pada bila-bila masa,” katanya.

Menurutnya, keluarganya kini menerima bantuan orang ramai dan Baitulmal Johor yang memberikan mesin pernafasan serta Jabatan Kebajikan Masyarakat sebanyak RM150 sebulan.

Katanya, jumlah itu masih tidak mencukupi memandangkan biliknya terpaksa menggunakan penghawa dingin untuk keselesaan Nurzahirah hingga menyebabkan bil elektrik melambung.

“Selain itu, dua lagi anak saya, Nur Izzati, 9, dan Nur Qistina, 7, sudah bersekolah dan turut memerlukan perbelanjaan.

“Saya faham tanggungjawab saya dan cuba sedaya-upaya untuk menampung keperluan, namun kami sekeluarga berharap orang ramai akan memberikan bantuan kepada Nurzahirah kerana gaji saya tidak mencukupi.

“Sebelum ini, isteri, Nor Ashikin Husain, 34, bekerja di kawasan berhampiran dengan gaji RM900 sebulan, namun selepas paru-paru Nurzahirah disahkan dijangkiti kuman, dia terpaksa berhenti kerja untuk menjaganya,” katanya.

myMetro
3 Mei 2014

0 comments:

Post a Comment