Thursday, November 20, 2014

Denda, penjara buang sampah merata

Rahim (dua, kiri) bersama Ramlee A Rahman (kiri) sebelum memulakan mesyuarat di Majlis Perbandaran Muar.

MUAR - Perbadanan Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan (PPSPPA) akan menguatkuasakan hukuman di bawah Seksyen 71 Akta Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam 2007 ke atas individu yang membuang sampah merata-rata.

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Ab Rahim Md Noor berkata, mengikut seksyen itu, mereka yang didapati bersalah boleh didenda maksimum RM100,000 atau penjara lima tahun atau kedua-duanya sekali.

“Tindakan tegas ini bertujuan mendidik masyarakat supaya menjaga kebersihan serta menjadi lebih bertanggungjawab terhadap alam sekitar.

“Kita mahu amalan kebersihan ini menjadi budaya masyarakat bukan hanya untuk mencantikkan kawasan, tetapi juga mewujudkan persekitaran bersih,” katanya.

Beliau berkata demikian pada Perjumpaan Ketua Pegawai Eksekutif PPSPPA bersama warga kerja Majlis Perbandaran Muar (MPM) di Bilik Mesyuarat MPM di sini, baru-baru ini yang turut dihadiri Yang Dipertua MPM, Ramlee A Rahman.

Dalam perkembangan lain, Ab Rahim berkata, pihaknya melancarkan Ops Helang di daerah itu bagi mengenal pasti punca masalah kebersihan di setiap kawasan daerah.

“Ini adalah Ops Helang ketiga dilakukan selepas di Kluang pada 10 Oktober lalu dan Pekan, Pahang pada 5 November lalu.

“Saya mengetuai ops ini dan akan pergi ke setiap kawasan dan mengutip sampah di depan orang ramai selain meninjau serta mengambil tahu punca masalah kebersihan,” katanya.

Beliau berkata, pihaknya juga akan ke bengkel dan restoran untuk memberi risalah dan penerangan cara terbaik membuang sampah kerana premis berkenaan penyumbang kepada pembuangan sampah tidak teratur.

Katanya, satu lagi program berkaitan penjagaan alam sekitar juga dianjurkan iaitu Winning The Heart And Minds (WHM) yang merupakan tanggungjawab sosial korporat (CSR) syarikat berkenaan.

Menurutnya, beliau berkeyakinan pendekatan tersebut boleh membantu meningkatkan tahap kebersihan daerah ini apabila Muar disenaraikan antara lima model bandar bersih di seluruh negara selain Langkawi, Kedah; Rembau, Negeri Sembilan; Pekan, Pahang dan Putrajaya.

Sinar Harian
20 Nov 2014

0 comments:

Post a Comment