Saturday, November 8, 2014

Penghuni rumah warga emas panik


Pekerja pusat berkenaan membersihkan bilik yang terbakar 

MUAR - Tindakan pantas lima orang awam membantu memadamkan api berjaya menyelamatkan 29 warga emas daripada menjadi mangsa kebakaran sebuah pusat jagaan di Taman Ria, Jalan Salleh, di sini, semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 9.50 pagi itu, hanya satu bilik di rumah teres berkenaan terbakar yang memusnahkan dua tilam dan katil serta insiden itu dipercayai berlaku dari bahagian tersebut.

Salah seorang pekerja pusat berkenaan, Hendri, 33, berkata, pusat itu menempatkan 12 penghuni wanita dan 17 penguni lelaki berusia lingkungan 50 hingga 90 tahun di dua unit rumah teres tersebut.

Menurutnya, kejadian itu disedarinya selepas terdengar jeritan daripada anak salah seorang penghuni pusat berkenaan selepas ternampak percikan api dari bilik pertama.

“Keadaan jadi kelam kabut dan saya lari keluar untuk panggil orang membantu, mereka padam api menggunakan alat pemadam khas yang disediakan di pusat ini,” katanya kepada Sinar Harian.

Menurutnya, semua penghuni berjaya dibawa keluar dan dipindahkan ke bangunan baharu yang terletak 30 meter dari tempat kejadian.

Hendri berkata, mujur ketika kejadian bilik itu kosong dan penghuninya di ruang tamu.

Dia bersyukur semua penghuni berjaya diselamatkan tanpa sebarang kecederaan.

Sementara itu, Pegawai Bomba Kanan 2, Balai Bomba dan Penyelamat Daerah Muar, Norbiha Karim berkata, 14 anggota bersama dua jentera bergegas ke tempat kejadian sebaik menerima panggilan kecemasan kira-kira jam 9.55 pagi.

“Ketika tiba di lokasi, api sudah berjaya dikawal orang awam dan kami melakukan kerja memadamkan sisa kebakaran bagi memastikan keadaan selamat.

“Kami mengambil masa 15 minit untuk memadamkan keseluruhan kebakaran dan operasi tamat jam 10.15 pagi. Punca kejadian dan nilai kerugian dalam siasatan,” katanya.

Sinar Harian
8 Nov 2014

0 comments:

Post a Comment