Monday, November 17, 2014

Polis Marin tumpu cegah jenayah di laut

Pasukan Polis Marin melakonkan aksi berhadapan dengan penjenayah laut. 

MUAR - Pasukan Polis Marin (PPM) memberi tumpuan pencegahan jenayah di laut dan pesisir pantai dengan menubuhkan program komuniti kepolisan yang menjadikan masyarakat sebagai mata serta telinga pihak berkuasa.

Komander Pasukan Polis Marin Wilayah Dua, Asisten Komisioner Paul Khiu Khon Chian berkata, jenayah yang berlaku di laut melibatkan kejadian seperti penyeludupan, rompakan, kecurian dan pendatang tanpa izin.

“Hubungan erat yang terjalin antara masyarakat khususnya nelayan dengan polis dapat mengurangkan risiko mereka terdedah kepada jenayah.

“Mereka (nelayan) boleh menyalurkan maklumat dengan cepat dan tepat tentang sesuatu kejadian jenayah yang seteruskan membolehkan pihak berkuasa bertindak mengatasi masalah tersebut,” katanya ketika merasmikan Program Komuniti Kepolisan Feet On Street di Jeti Nelayan Parit Tiram, di sini, semalam.

Hadir sama, Pegawai Pemerintah PPM Wilayah Dua Muar, Asisten Superintendan Nordin Osman dan Pengerusi Persatuan Nelayan Kawasan (PNK) Muar, Zainal Abdul Jalil.

Beliau berkata, kerjasama daripada masyarakat dan nelayan diperlukan memandangkan kawasan laut dan persisiran Malaysia yang luas adakalanya menyebabkan polis marin terlepas pandang dengan sesuatu kegiatan jenayah.

“Setiap hari PPM berusaha mencari pelbagai kaedah supaya masyarakat dapat berhubung pantas dengan polis jika berlaku jenayah,” katanya.

Sinar Harian
17 Nov 2014

0 comments:

Post a Comment