Friday, November 7, 2014

Empat beradik serba kekurangan mohon dibantu

Nooraini memberikan minuman kepada Saedah. 

MUAR – Empat beradik hidup dalam keadaan serba kekurangan bergantung dengan bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sebanyak RM450 sebulan serta wang pencen bapanya RM200.

Nooraini Jaafar, 48, berkata, daripada wang bantuan JKM itu, RM150 diterimanya sebagai ibu tunggal tiga anak, manakala RM300 bantuan warga emas diterima kakak sulungnya, Saadiah, 64.

“Kami berjimat cermat bagi meneruskan kehidupan kerana tidak mempunyai pendapatan lain di samping menghidap pelbagai penyakit kritikal yang menghalang untuk melakukan pekerjaan.

“Makan minum kami adakalanya tidak menentu dan mengharapkan sepenuhnya pertolongan daripada jiran-jiran memberi makanan serta kewangan ketika kesempitan wang,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Kenangan Dato’ Abdullah Jaafar, semalam.

Katanya, wang pencen bapa sebagai pesara polis RM800, tetapi RM600 diberikan kepada seorang lagi kakak saya, Norsiah, 51, yang merupakan OKU.

“Norsiah dijaga adik saya di Negeri Sembilan, keadaannya tidak normal dan hanya bergerak dengan cara merangkak. Di rumah ini, keadaan Saedah,62, yang masih belum berkahwin paling teruk kerana baharu sembuh akibat strok empat bulan lalu dan menghadapi pelbagai penyakit.

“Antaranya darah tinggi, jantung, paru-paru berair dan buah pinggang rosak. Segala pergerakannya diuruskan kami adik beradik. Setiap bulan pula terpaksa pergi ke hospital sebanyak empat atau lima kali untuk rawatan,” katanya.

Menurutnya, kepayahan kehidupan mereka bertambah teruk apabila sebahagian wang bantuan JKM digunakan untuk menampung  kos rawatan penyakit Saedah serta perbelanjaan membeli lampin pakai buang untuk kakaknya.

“Walaupun hidup dalam kesusahan, tetapi kami agak bernasib baik apabila mempunyai rumah pusaka kedua ibu bapa untuk berteduh daripada hujan dan panas.

“Namun saya mengharapkan ihsan orang ramai untuk memberi bantuan bagi meringankan beban keluarga ini. Mereka bermurah hari boleh berhubung melalui adik, Saiful 014-266 4609 atau rumah mereka 06-9864063,” katanya.

Sinar Harian
7 Nov 2014

0 comments:

Post a Comment