Saturday, June 18, 2011

Embun tinggal sebatang kara

MUAR – Kehidupan seorang warga emas ini mulai berubah apabila suami yang dahulunya menjadi tempat bergantung meninggal dunia sejak 11 tahun lalu kerana menderita sakit tua.

Semenjak itu, Embun Mamat, 68, terpaksa hidup sebatang kara di sebuah rumah Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) di Kampung Sabak Awor Jalan Ismail, di sini.

Kematian suami tersayang dan tidak dikurniakan cahaya mata menyebabkan warga emas tersebut hidup bersendirian dalam menghabiskan sisa usia emasnya di rumah yang usang itu.

Bagaimanapun, kesunyian hidup Embun sedikit berubah apabila jiran berhampiran sentiasa mengambil berat dirinya juga sering menghulurkan bantuan kepadanya.

Bantuan sebanyak RM300 sebulan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) yang diterimanya hampir 10 tahun lalu benar-benar melegakan dirinya.

“Jika tiada bantuan ini, tidak dapat digambarkan bagaimana makcik hendak menanggung perbelanjaan diri.

“Makcik tidak suka menagih simpati daripada jiran tetapi tidak pernah menolak bantuan yang dihulurkan oleh mereka,” katanya.

Tinjauan Sinar Harian ke kediaman warga emas tersebut mendapati keadaan rumah kurang terurus kerana ketiadaan bilik.

Sebaliknya Embun turut terpaksa berkongsi bilik tidur dengan tempat menyimpan barang-barang.

Embun berkata, meskipun keadaan rumah yang kurang selesa tetapi dia tetap bersyukur kerana masih memiliki kediaman sendiri.

“Rumah ini tidak mempunyai bilik air dan jika mandi makcik menggunakan tandas yang terletak di belakang rumah.

“Makcik teringin untuk mempunyai bilik air kerana keadaan tandas sedia ada terlalu kecil dan sukar apabila hendak mencuci pakaian,” katanya.

Katanya lagi, apabila hujan dia agak sukar untuk ke tandas kerana keadaan tanah di sekeliling rumah menjadi becak dan licin.

Dalam pertemuan tersebut, Sinar Harian :berkesempatan menyaksikan sendiri Embun membuat penyapu lidi sebagai aktiviti masa lapangnya.

“Makcik sekadar suka-suka saja buat penyapu ini untuk menghilangkan rasa bosan tetapi akan jual penyapu ini jika ada jiran yang hendak membelinya.

“Jumlah penyapu lidi yang makcik jual tidak menentu bergantung kepada permintaan daripada jiran. Sedikit sebanyak dapat jugalah tambahkan pendapatan,” katanya.

Selain itu, dalam usia hampir 70 tahun itu, Embun masih mampu mencari daun kelapa untuk membuat penyapu dan berjalan kaki ke kedai runcit sejauh 100 meter untuk membeli barangan keperluan.

Difahamkan pada Mei lalu, ketua kampung berkenaan telah bertemu dengannya untuk membantu mendapatkan bantuan yang bersesuaian untuk Embun.

Sinar Harian
18 Jun 2011

0 comments:

Post a Comment