Monday, June 27, 2011

Hajat terakhir Hafiz tertunai

MUAR – “Hari ni adik nak ikut mak pergi rewang kenduri,” merupakan permintaan terakhir seorang kanak-kanak kepada ibunya sebelum dia ditemui mati lemas dalam sungai di Parit Kassim Darat, Parit Jawa, petang kelmarin.

Dalam kejadian yang berlaku jam 4.30 petang itu, Mohd Hafiz Manan, 11, mati lemas selepas dipercayai terjatuh ke dalam sungai semasa duduk di atas jambatan kecil di sungai tersebut.

Mohd Hafiz bersama ibunya dikatakan keluar rumah pada jam tiga petang untuk menghadiri majlis rewang kenduri di rumah jiran kira-kira 100 meter dari rumahnya.

Ibu mangsa, Sawiyah Masri, 51, berkata, petang itu Mohd Hafiz kelihatan sangat riang dan bersungguh-sungguh mahu mengikutnya pergi rewang kenduri di rumah jiran.

Menurutnya, pada mulanya dia nampak Mohd Hafiz bermain dengan rakan-rakannya di halaman rumah jirannya itu.

“Kemudian Mohd Hafiz hilang daripada pandangan dan saya tidak menyangka dia pergi bermain di jambatan sungai bersama sepupunya, Amirudin Tajib, 10.

“Kira-kira 10 minit kemudian saya diberitahu jiran bahawa Mohd Hafiz terjatuh dalam sungai bersama sepupunya,” katanya kepada Sinar Harian.

Sawiyah berkata, dia juga tidak diberitahu keadaan sebenar Mohd Hafiz sehinggalah pergi sendiri ke sungai tersebut.

Sementara itu, sepupu mangsa, Amirudin yang terjun ke dalam sungai kerana cuba menyelamatkan Mohd Hafiz berjaya diselamatkan oleh pihak bomba.

Amirudin berkata, dia tidak menyangka petang itu merupakan pertemuan terakhir dengan sepupunya yang juga merupakan anak bongsu daripada lima beradik.

“Tiada perubahan yang ditunjukkan sebelum dia meninggal dunia, cuma sejak seminggu lalu, Mohd Hafiz tidak lagi membenarkan saya menyemak kerja sekolahnya berbanding sebelum itu,” katanya.

Katanya, sebagai anak bongsu, Mohd Hafiz berperwatakan manja dan menjadi penghibur buat mereka sekeluarga.

Sementara itu, saksi kejadian tersebut, Tey Chong Sian, 74, berkata, semasa kejadian dia sedang berehat di hadapan rumahnya selepas pulang dari kebun.

Menurutnya, tiba-tiba dia terdengar bunyi suara orang menjerit-jerit meminta pertolongan daripada arah sungai berhampiran rumahnya.

“Saya segera berlari ke arah suara itu dan terkejut apabila melihat seorang kanak-kanak sedang terkapai-kapai minta pertolongan.

“Saya segera terjun ke dalam sungai sambil berpaut pada batang paip untuk menariknya ke tepi” katanya.

Bagaimanapun, Chong Sian terkejut apabila diberitahu kanak-kanak itu bahawa sepupunya sudah tenggelam dalam sungai tersebut.

“Saya cuba untuk mencari mangsa tetapi gagal kerana keadaan air yang mengalir terlalu deras,” katanya.

Sinar Harian
27 Jun 2011

0 comments:

Post a Comment