Wednesday, June 15, 2011

Sungai dalam rumah

Ibarat rumah terapung


MUAR – “Beginilah keadaan rumah makcik setiap kali selepas hujan tidak ubah seperti sungai sama ada di luar mahupun di dalam rumah”.

Demikian rintihan seorang warga emas berkaitan keadaan rumahnya yang terletak di RS 18 Jalan Bakariah, di sini.

Pasti ramai yang tidak menyangka kedaifan hidup yang dilalui warga emas berkenaan dengan rumah berlantaikan tanah yang hanya ditutupi tikar getah dan tidur bermandikan hujan.

Zalihah Atan, 65, berkata, dia sudah lali dengan keadaan berkenaan kerana sudah melaluinya sejak lima tahun lalu.

“Dalam rumah ini sering basah apabila hujan dan pastinya bahagian dapur akan dinaiki air sehingga paras buku lali kaki kerana keseluruhan bumbung rumah yang bocor teruk.

“Pernah terjadi air naik mencecah satu kaki ketika musim hujan lebat rentetan tiadanya sistem perparitan di rumah telah memburukkan keadaan,” katanya kepada Sinar Harian.

Setiap kali selepas hujan, rutin hidupnya hanya tertumpu untuk membersihkan bahagian dapur rumah yang dinaiki air berserta lumpur.

“Memang letih, lebih-lebih lagi kebelakangan ini cuaca tidak menentu dan setiap hari hujan pada waktu petang.

“Tapi hendak buat macam mana hanya rumah ini saja yang makcik ada untuk berteduh bersama seorang anaknya sejak 28 tahun lalu,” katanya.

Ibu kepada tiga anak ini tidak pernah meminta bantuan daripada anak-anaknya kerana menyedari mereka juga susah dan mempunyai tanggungjawab kepada keluarga masing-masing.

Tinjauan Sinar Harian ke rumah warga emas berkenaan mendapati rumahnya mengalami kerosakan yang sangat teruk dan kelihatan tidak ubah seperti rumah terapung kerana persekitarannya dibanjiri dengan air hujan.

Malahan, halaman rumah Zalihah dipenuhi dengan bongkah kayu yang berfungsi sebagai jambatan kecil untuk kegunaannya keluar ke rumah.

“Kadang-kadang sehingga seminggu pun banjir di halaman rumah ini masih lagi tidak kering dan apabila hujan bahagian dapur akan dipenuhi dengan air lumpur,” katanya.

Sinar Harian dimaklumkan, Zalihah mula tinggal di rumah berkenaan pada tahun 1983 atas ihsan daripada tuan tanah.

“Pada ketika itu, kehidupan makcik tiada arah tujuan dan tiada tempat tinggal selepas ditinggalkan suami.

“Makcik terpaksa keluar daripada rumah sewa kerana tidak mampu untuk membayar sewa bulanan berikutan masalah kewangan,” katanya.

Menurutnya, ketika berada di sebuah pasar awam ada seorang individu yang simpati dengan keadaannya bersama tiga anaknya lalu mencadangkannya untuk tinggal di rumah yang didiaminya sekarang.

“Pada ketika itu, saya sangat bersyukur kerana mempunyai tempat berteduh bersama anak-anak.

“Ketika mula tinggal di sini, keadaan rumah masih baik tetapi lima tahun kebelakangan ini keadaannya sudah semakin teruk,” katanya.

Selain itu, katanya lagi, kehidupan keluarga mula berubah selepas suami yang diharapkan sebagai tempat bergantung hidup meninggalkannya bersama tiga anak-anak yang masih kecil.

Selepas kejadian itu, seluruh hidupnya berubah dan dia terpaksa melakukan pelbagai pekerjaan untuk membesarkan anak-anak seorang diri.

Sehinggalah usianya mencecah 65 tahun, Zalihah masih lagi bekerja di salah sebuah kilang membuat barangan plastik berhampiran dengan rumahnya.

“Makcik terpaksa bekerja walaupun gaji yang diperoleh tidak banyak tetapi cukup untuk menampung hidup.

“Makcik tidak mahu menyusahkan anak-anak dan selagi terdaya makcik akan bekerja di kilang ini,” katanya.

Dalam pada itu, Zalihah berkata, pendapatan yang tidak seberapa itu menyebabkan dia tidak mampu untuk membaiki kerosakan di rumahnya.

Dalam pertemuan itu, warga emas berkenaan turut melahirkan keinginan untuk memiliki sebuah rumah yang lebih selesa.

“Pada usia begini, makcik sangat teringin memiliki sebuah rumah yang lebih selesa untuk menghabiskan sisa usia,” katanya.

Sinar Harian difahamkan, pihak ketua kampung berkenaan ada bertemu dengannya bagi membantunya untuk mendapatkan bantuan rumah baru.

Sinar Harian
15 Jun 2011




0 comments:

Post a Comment