Sunday, February 5, 2012

Muka broker dibaling bata

MUAR – Cubaan seorang broker tanah memeras ugut untuk mendapatkan wang daripada operator kilang mengundang padah apabila mukanya cedera akibat dibaling bata dalam kejadian di Sungai Abong, dekat sini, kelmarin.

Ketua Polis Daerah Muar, Asisten Komisioner Mo­ha­mad Nasir Ramli berkata, operator kilang berusia 30 tahun itu menerima panggilan telefon daripada broker terbabit ketika dia berada di sebuah restoran.

Menurutnya, dalam pang­gilan telefon tersebut, suspek mengugut akan mencederakan isteri dan anak-anak mangsa jika dia tidak pulang ke rumah dan memberinya wang RM5,000.

“Oleh kerana bimbang dengan keselamatan keluarga di rumah, mangsa menghubungi abangnya dan meminta untuk selamatkan isteri dan anak-anaknya.

“Setibanya di rumah, mangsa lihat abangnya sedang bergaduh dengan suspek yang bersenjatakan parang,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) di sini, semalam.

Mohamad Nasir berkata, mangsa segera membantu untuk menyelamatkan abangnya dengan merampas parang pada tangan suspek.

Bagaimanapun katanya, mangsa yang mahu menyelamatkan abangnya daripada suspek yang semakin agresif dipercayai berada di bawah pengaruh dadah bertindak membaling sebiji bata ke arah muka suspek.

“Suspek yang cedera di muka dikejarkan ke Hospital Pakar Sultanah Fatimah (HPSF), kira-kira jam 6.40 petang pada hari kejadian.

“Hasil siasatan mendapati suspek mempunyai beberapa rekod jenayah lampau dan keadaannya kini dilaporkan stabil,” katanya.

Mohamad Nasir berkata, siasatan lanjut ke atas suspek sedang dijalankan untuk mengenal pasti motif suspek memeras ugut wang daripada mangsa.

“Kami juga tidak pasti hubungan di antara suspek dengan mangsa.

“Kes akan disiasat di bawah Seksyen 506 Kanun Keseksaan kerana melakukan ugutan jenayah,” katanya.

Sinar Harian
5 Feb 2012


Langgar suspek


TAJAM... Mohamad Nasir menunjukkan parang yang dirampas daripada suspek.

MUAR: Risau dirinya ditetak, seorang lelaki melanggar penjenayah bersenjata parang dengan keretanya dalam usaha menyelamatkan diri selepas gagal menenangkan suspek yang tiba-tiba mengamuk di depan rumah adiknya di Jalan Sungai Abong, di sini, kelmarin.

Dalam kejadian 6.40 petang, mangsa berusia 30-an dikatakan pergi ke rumah itu untuk melihat keadaan anak saudara dan adik iparnya selepas adiknya menelefon untuk memaklumkan ada individu mengugut mencederakan anak dan isterinya.

Mangsa yang tiba di lokasi keluar dari keretanya dan menuju ke arah lelaki berkenaan untuk berbincang sebelum dihambat dengan parang, menyebabkan lelaki terbabit terpaksa berlindung di dalam kereta.

Bagaimanapun, suspek terus bertindak agresif, menyebabkan mangsa terpaksa melanggar lelaki yang cuba menyerangnya dalam usaha menyelamatkan diri.

Telahan mangsa bahawa suspek berusia 38 tahun itu cedera akibat dilanggar meleset, apabila dia hampir ditetak ketika keluar untuk melihat keadaannya.

Ketua Polis Daerah Muar, Asisten Komisioner Mohamad Nasir Ramli berkata, adik mangsa berusia 30-an tiba di lokasi tidak lama kemudian dan turut diserang, menyebabkan dia terpaksa mempertahankan diri dengan membaling batu-bata hingga terkena kepala suspek.

Beliau berkata, keadaan kelam kabut itu menyebabkan berlaku pergelutan antara mangsa dan suspek yang kemudian berjaya ditahan sepasukan polis manakala parang dirampas.

“Siasatan awal mendapati, adik mangsa menerima panggilan daripada lelaki tidak dikenali itu yang mengugut akan mencederakan anak dan isterinya serta mengarahkannya segera pulang ke rumah.

“Risau keselamatan keluarganya, dia menghubungi abangnya yang tinggal berhampiran untuk melihat keadaan di rumahnya sebelum mendapati seorang lelaki berparang menunggu di depan pintu pagar,” katanya.

Mohamad Nasir berkata, akibat kejadian itu, adik mangsa cedera di jari manakala abangnya tidak cedera.

Semakan rekod mendapati suspek sebelum ini mempunyai rekod jenayah lampau membabitkan dadah, ugut dan penipuan.

“Hasil ujian saringan air kencing mendapati, ketika kejadian, suspek di bawah pengaruh dadah dan kami turut merampas parang digunakannya.

“Suspek yang cedera di kepala dan rusuk kini dirawat di hospital dan kita mendapat perintah tahanan reman bagi membantu siasatan kes,” katanya.

myMetro
5 Feb 2012

0 comments:

Post a Comment