Saturday, February 18, 2012

Perencah Mi Bandung giat cari pasaran baru


Perencah mi bandung Muar keluaran Koperasi Pengusaha Makanan Melayu Muar Bhd optimis meraih perolehan RM26,400 dengan jumlah pengeluaran 4,400 bungkus produk sebulan.

Setiausahanya, Mohd Fuad Saman berkata, bantuan yang disalurkan kerajaan adalah pendorong utama membolehkan mereka memanfaatkannya sebaik mungkin.

Menurutnya, setakat ini syarikat telah melabur RM30,000 dalam proses pembungkusan dan RM70,000 untuk pembelian mesin sekali gus berjaya menghasilkan 200 bungkus pengeluaran sehari.

“Dengan meng­gunakan lapan jenis mesin berbeza, tiga adunan dapat diproses dalam masa sehari. Setiap adunan bersamaan 70 bungkus. Perencah ini dibungkus seberat 300 gram dan dijual pada harga RM8 sebungkus.

“Mekanisme pemasaran yang dilaksanakan adalah dengan memasarkan di kios dan kedai sekitar Johor serta Klang,” katanya kepada Sinar Harian.

Menurutnya, penyertaan dalam ekspo dan karnival anjuran beberapa agensi dan badan korporat secara tidak langsung membantu meningkatkan perolehan bulanan mereka.

“Kami turut terlibat lebih daripada lima ekspo atau karnival dalam tempoh setahun,” katanya.

Menurutnya, antara negeri yang pernah dijelajah menerusi ekspo dan karnival termasuk di Negeri Sembilan, Melaka, Pahang dan Lembah Klang.

“Bagaimanapun, kami sedang dalam proses mencari ejen di negeri lain supaya pemasaran produk dapat dilebarkan ke setiap negeri dan urusan pemasaran lebih mudah.

“Pengeluaran dua jenis produk baru seperti mi rebus dan soto dilihat menjadi fokus utama tahun ini. Resipinya telah diperoleh, tetapi masih dalam proses penyelidikan dan pembangunan,” katanya.

Sinar Harian
18 Feb 2012

0 comments:

Post a Comment