Wednesday, May 22, 2013

Nenek 7 cucu ditahan dipercayai edar dadah


MUAR - Seorang nenek yang mempunyi tujuh orang cucu ditahan di rumahnya di Bakri di sini Ahad lepas kerana dipercayai mengedar 266 gram heroin.
 
Wanita berumur 60 tahun itu dipercayai terbabit dengan kegiatan berkenaan sejak lima bulan lalu.
 
Pemangku Ketua Polis Daerah Muar, Supt Shahadan Jaafar berkata turut ditahan ialah anak perempuan wanita terbabit yang berumur 26 tahun dan menantunya yang berumur 27 bagi membantu siasatan.
 
Bagaimanapun ketiga-tiga mereka negatif dadah.
 
Sementara itu dalam kes lain, beliau berkata dua lelaki yang dipercayai cuba memecah masuk sebuah rumah di Taman Sri Maharani pada Ahad lepas ditahan .- Bernama

22 Mei 2013


Nenek disyaki miliki dadah


MUAR - Seorang nenek berusia 60  tahun ditahan dipercayai mengedar dadah jenis  heroin seberat 266 gram (g) di rumahnya di Bakri, 19 Mei lalu.

Pemangku Ketua Polis daerah, Superintenden Sahadan Jaafar  berkata, warga emas berkenaan dpercayai mula aktif mengedar dadah sejak enam bulan lalu, yang turut difahamkan meneruskan kegiatan haram itu seperti yang pernah dilakukan suaminya, yang telah meninggal dunia, lima tahun lalu.

“Semasa hayatnya, suami wanita itu pernah beberapa kali ditahan berkaitan kes dadah.

“Nenek tujuh cucu itu dipercayai baru terjebak dalam aktiviti itu yang dilakukannya bersendirian,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Muar di sini, kelmarin.

Menurutnya, ketika serbuan dilakukan anggotanya turut menahan anak wanita berkenaan berusia 26 tahun dan menantunya, 27, yang tinggal bersamanya.

Jelas beliau, menerusi ujian air kencing suspek, anak dan menantunya, mereka didapati bebas pengaruh dadah.

“Mereka direman bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 39 B Akta Dadah Berbahaya 1952 yang boleh membawa hukuman mandatori gantung sampai mati jika sabit kesalahan,” katanya.

Sementara itu, dalam perkembangan lain menerusi operasi bersepadu Jabatan Narkotik IPD Muar selama seminggu yang berakhir Ahad lalu, turut menahan 31 suspek yang dipercayai terbabit dalam pelbagai kesalahan membabitkan dadah.

Sahadan berkata, semua suspek termasuk dua wanita berusia antara 26 hingga 60 tahun ditahan di sekitar daerah ini dalam beberapa serbuan berasingan.

“Turut berjaya merampas ialah pelbagai jenis dadah iaitu syabu seberat 4.24g, ganja (4g) dan 26 pil ectasy.

“Semua rampasan bernilai hampir RM10,000 dan ia digunakan oleh lebih 1,000 penagih,” katanya.

Sinar Harian
23 Mei 2013

0 comments:

Post a Comment