Friday, February 8, 2013

22,000 rakyat nikmati BR1M 2.0



RAZALI Ibrahim (tengah) beramah mesra dengan warga emas yang menunggu giliran untuk menerima wang tunai RM500 dalam Majlis Penyerahan Baucar BR1M 2.0 Parlimen Muar di Taman Tun Sulaiman Ninam Shah, Muar, Johor, semalam.

MUAR 6 Feb. - Sebanyak RM11 juta diperuntukkan oleh kerajaan untuk pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) 2.0 melibatkan kira-kira 22,000 penduduk di kawasan Parlimen Muar.

Ahli Parlimen Muar, Datuk Razali Ibrahim berkata, bagi fasa pertama, seramai 10,701 penduduk menerima bantuan berjumlah RM500 seorang itu membabitkan pemberian kepada golongan warga emas dan orang kelainan upaya (OKU).

"Pada kali ini seramai 22,000 penduduk dijangka layak menerima bantuan berkenaan dan jumlah itu tidak jauh berbeza daripada jumlah yang menerima bantuan serupa pada tahun lalu iaitu 20,000 penduduk.

"Daripada jumlah penerima fasa pertama ini, seramai 8,461 penduduk menerimanya bagi kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Maharani manakala 2,240 lagi bagi kawasan DUN Sungai Balang.

"Pemberian ini dilakukan secara berperingkat-peringkat dan kepada yang masih belum menerimanya jangan ingat tidak ada, tunggu dulu sehingga selesai fasa pertama pada Februari ini," katanya selepas menyampaikan bantuan itu di Taman Tun Sulaiman Ninam shah di sini hari ini.

Razali yang juga Timbalan Menteri Belia dan Sukan berkata, bantuan seterusnya kepada golongan muda dijangka membabitkan kira-kira 7,000 orang.

Beliau berkata, bantuan berkenaan menunjukkan keprihatinan terhadap bebanan ditanggung rakyat dan berharap ia tidak dipolitikkan pihak tertentu.

"Kerajaan Barisan Nasional (BN) bagi BR1M untuk semua, tidak kira siapa kerana kita menerima sistem demokrasi yang diamalkan di negara ini dan semua dilakukan untuk rakyat. Ini termasuk juga bantuan lain," katanya.

Terdahulu dalam ucapannya, Razali mengingatkan penerima BR1M supaya menggunakan bantuan itu untuk meringankan beban mereka berikutan harga barangan dan kos hidup yang semakin tinggi.

Pemberian itu katanya, bagi menggantikan subsidi tertentu sebelum ini dan diberikan pula dalam bentuk BR1M tetapi matlamatnya tetap sama untuk membantu rakyat terutamanya mereka berpendapatan bawah RM3,000 sebulan.

Utusan
7 Feb 2013


Mangsa kemalangan antara penerima BR1M


Ahmad bangga menunjukkan wang bantuan BR1M 2.0, RM 500 yang diterimanya, semalam.

MUAR – “Saya sangat gembira dapat nombor giliran lebih awal untuk terima wang tunai Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) berbanding penerima lain,” kata Ahmad Othman, 65.

Ahmad dari Jalan Dato Haji Hassan di sini, antara salah seorang daripada 2,854 penerima BR1M 2.0 bagi kawasan Parlimen Bakri yang mula diagihkan, semalam.

Dia hadir pada jam 7.30 pagi semata-mata untuk mendapatkan nombor giliran awal bagi mengelakkan daripada menunggu dalam tempoh yang lama.

“Saya ikut nasihat rakan-rakan yang pernah mendapat BR1M pertama tahun lalu supaya dapat awal untuk mendapatkan nombor giliran.

“Wang RM500 ini akan digunakan untuk membeli kelengkapan keperluan harian keluarga bagi bulan ini,” katanya.

Ahmad yang mengalami masalah pergerakan berikutan impak insiden kemalangan yang menimpanya 12 tahun lalu.

“Ketika kejadian dia dalam perjalanan menghantar isteri ke tempat kerja di sebuah kilang di Bukit Pasir.

“Setibanya di tempat kejadian, motosikal saya tunggangi itu dirempuh sebuah kereta dari arah belakang,”

Sinar Harian
9 Feb 2013

0 comments:

Post a Comment