Thursday, April 12, 2012

5 penjenayah pecah masuk rumah

MUAR 11 April - Sebuah keluarga di Jalan Ahmad Kampung Lenga Batu 31, dekat sini, kerugian hampir RM60,000 apabila rumah mereka dipecah masuk lima perompak, awal pagi ini.

Dalam kejadian kira-kira pukul 2 pagi itu, Hawa Ahmad, 72, yang sedang tidur bersama suami, Mohd. Yasin Mohd. Nor, 75, dikejutkan dengan jeritan anak lelakinya, 46, yang tidur di bahagian ruang tamu.

Menurut Hawa, belum pun sempat mengejutkan suaminya untuk melihat apa yang berlaku, anaknya itu terlebih dahulu membuka pintu biliknya dengan keadaan kedua belah tangan terikat bersama dua penjenayah.

Katanya, terdapat tiga lagi penjenayah masuk ke biliknya selepas itu dan mereka turut membawa tali nilon sebelum mengikat mereka tiga beranak di bilik sebelah.

"Suami merayu kepada penjenayah itu supaya tidak mengikat tangan kami dan minta lepaskan anak kami tetapi mereka yang bersenjatakan parang tidak menghiraukannya. Mereka menggunakan kain pelikat suami dan anak untuk menutup muka.

"Mujur penjenayah terbabit tidak bertindak agresif, sebaliknya meminta sejumlah wang dan barangan kemas.

Dua penjenayah terbabit kemudian menggeledah bilik sehingga terjumpa kunci peti besi tempat menyimpan wang tunai dan sedikit barang kemas," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Katanya, lima perompak itu kemudian menggeledah tiga bilik di rumahnya selama satu jam setengah sebelum melarikan wang RM10,000, dua utas rantai, empat bentuk cincin, dua gelang tangan, dua telefon bimbit, satu komputer riba dan kereta Perodua Viva yang kesemuanya dianggarkan bernilai hampir RM60,000.

Dia berkata, kejadian itu merupakan pengalaman paling menakutkan sejak 70 tahun tinggal di kampung berkenaan. Katanya, mereka kemudian membuat laporan polis pada pukul 3.30 pagi di Balai Polis Lenga. 

Ketua Polis Daerah Muar, Asisten Komisioner Mohamad Nasir Ramli ketika dihubungi enggan mengulas lanjut insiden tersebut.

Sinar Harian
12 Apr 2012

0 comments:

Post a Comment