Saturday, January 5, 2013

Mati bukan sebab wabak


MUAR - Kematian salah seorang bayi kembar perempuan yang dilaporkan 26 Disember lalu selepas empat hari dilahirkan di Hospital Sultanah Aminah (HSA), disahkan akibat jangkitan kuman clabsiella negatif.

Exco Pembangunan Wanita dan Keluarga, Kebajikan Masyarakat dan Kesihatan negeri, Dr Robia Kosai mengesahkan kematian bayi tersebut bukan berpunca daripada penularan wabak dalam wad pediatrik HSA, sebagaimana yang didakwa ibu bapa bayi berkenaan.

Menurutnya, hasil siasatan mendapati bayi tersebut dilahirkan tidak cukup bulan pada usia tujuh bulan dengan berat 1.6 kilogram.

“Keadaan pra-matang bayi ini menyebabkan dia mudah dijangkiti kuman clabsiella negatif yang sememangnya terdapat di persekitaran ini.

“Bayi ini ditempatkan dalam wad NeoNatal Intensive Care Unit (NICU) untuk rawatan,” katanya kepada media di sini, semalam.

Robia berkata, tiada wabak berlaku sebagaimana yang didakwa kerana kebetulan semasa kelahiran bayi itu, satu daripada tiga wad pediatrik tidak dapat digunakan disebabkan dalam proses kerja-kerja pembersihan.

Menurutnya, masalah tersebut akan diisytiharkan sebagai wabak, sekiranya berlaku lebih daripada empat kes yang membabitkan jenis kuman sama dan membawa kematian.

Sinar Harian
5 Jan 2013

0 comments:

Post a Comment