Thursday, August 5, 2010

Ancaman babi

MUAR – Kira-kira 700 penduduk di Kampung Sungai Ranggam dan Kampung Alai, Panchor, di sini resah dengan kehadiran babi hutan yang semakin bermaharajalela di kampung itu sejak 10 tahun lalu.

Kemunculan babi hutan itu dipercayai berpunca daripada kewujudan sawah padi terbiar seluas 52.6 hektar kira-kira 15 tahun lalu dan dipercayai menjadi habitat pembiakan haiwan itu.

Seorang penduduk, Bardan Amat Kastik, 63, berkata, masalah ancaman babi hutan itu dikatakan menjadi semakin serius sejak kebelakangan ini apabila mula mengancam keselamatan penduduk.

Menurutnya, penduduk ada yang terjatuh daripada motosikal kerana terlanggar babi hutan yang sering melintas secara terburu-buru terutamanya pada waktu malam.

Bardan ber kata, suasana kampung yang gelap pada waktu malam kerana ketiadaan lampu jalan dan dikelilingi dengan kebun itu benar-benar mem bahayakan keselamatan penduduk.

“Pernah terjadi, salah seorang penduduk dipijak hampir 20 babi hutan kerana terjatuh daripada motosikal selepas terlanggar babi hutan itu.

“Penduduk itu mengalami kecederaan yang serius dan terlantar di hospital selama dua minggu,” katanya kepada Sinar Harian, di sini.
Bardan berkata, haiwan liar itu sangat aktif pada waktu pagi dan petang terutamanya selepas waktu hujan.

“Haiwan ini akan keluar daripada sarang pembiakannya iaitu di sawah terbiar itu dan berkeliaran di sekitar kawasan kampung.

“Bahkan, haiwan ini juga turut memasuki kawasan persekitaran rumah penduduk dan suka menggeledah tempat pembuangan sampah mereka,” katanya.

Katanya, petani di kampung itu juga sering me rungut kerana banyak tanaman mereka yang musnah angkara daripada haiwan itu.

“Mereka juga terpaksa menanggung banyak kerugian kerana tanaman yang masih belum mengeluarkan hasil dimusnahkan dan terpaksa menggantikan dengan tanaman yang baru.

“Walaupun ada pemburu luar yang memburu haiwan ini, namun bilangannya yang terlalu banyak tidak me nunjukkan sedikit pun pengurangannya,” katanya.

Menurutnya, masalah itu mungkin boleh dikurangkan dengan membersihkan kawasan hutan terbiar itu.

“Bagaimanapun, ada masalah lain yang timbul kerana kami perlu mencari dan mengenal pasti waris pemilik tanah terbiar ini supaya kerja pembersihan dapat dilakukan segera.

“Kami meminta kerjasama daripada mana-mana pihak yang mengenali waris pemilik tanah terbiar itu supaya memaklumkan kepada kami agar masalah ini dapat diatasi dengan cepat,” katanya.

Sinar Harian
4 Ogos 2010

0 comments:

Post a Comment