Tuesday, March 19, 2013

17,000 terima RM3.4j Karisma@Hati Rakyat


MUAR 12 Mac - Kira-kira 17,000 golongan miskin dan berpendapatan rendah di negeri ini menerima peruntukan berjumlah RM3.4 juta menerusi Program Karisma@Hati Rakyat yang dilancarkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada 15 Februari lalu.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita dan Keluarga, Kebajikan Masyarakat dan Kesihatan negeri, Dr. Robia Kosai berkata, Johor adalah antara negeri terbanyak menerima bantuan itu membabitkan kira-kira 17,000 penerima.

"Menerusinya kerajaan memberikan baucar sebanyak RM200 bagi setiap isi keluarga di semenanjung, manakala RM300 di Sabah dan Sarawak," katanya sebelum menyampaikan bantuan itu kepada pengerusi-pengerusi Majlis Pembangunan Wanita dan Keluarga (MPWK) di sebuah hotel di sini hari ini.

Program Karisma@Hati Rakyat menerusi peruntukan RM50 juta boleh memberikan manfaat kepada rakyat kurang berkemampuan dan kumpulan sasar di seluruh negara termasuk warga emas, golongan miskin, orang kurang upaya (OKU), wanita serta kanak-kanak kurang bernasib baik.

Baucar berkenaan boleh digunakan bagi penebusan barangan keperluan harian dan kelengkapan di kedai-kedai terpilih di seluruh negara.

Robia menjelaskan, tempoh sah laku baucar berkenaan ialah sehingga 31 Mac ini dan MPWK perlu menggerakkan jentera masing-masing untuk menyerahkan baucer berkenaan kepada penerima di kawasan Parlimen mereka dengan segera supaya dapat ditebus di kedai-kedai yang disenaraikan.

Beliau memberitahu, senarai kedai yang dipilih oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) di negeri ini akan diberikan kepada setiap Parlimen.

"Bersama-sama baucar ini disertakan juga slip akuan terima dan borang maklumat penerima. Ini perlu dikembalikan kepada Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat melalui Pegawai Kebajikan Masyarakat Daerah bersama salinan kad pengenalan penerima," katanya.

Utusan
13 Mac 2013


0 comments:

Post a Comment