Tuesday, March 26, 2013

6 kematian akibat denggi


MUAR 21 Mac - Sebanyak enam kematian akibat demam denggi dicatatkan dalam tempoh tiga bulan pertama di negeri ini, sekali gus menjadi negeri tertinggi mencatatkan kematian daripada keseluruhan 12 kes kematian di negara ini

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita dan Keluarga, Kebajikan Masyarakat dan Kesihatan negeri, Dr. Robia Kosai berkata, turut berlaku kematian ialah di Perak, Sabah dan Sarawak.

''Enam mangsa itu berusia antara 15 hingga 76 tahun dengan kes terbaharu berlaku awal bulan ini membabitkan seorang lelaki dewasa dari Taman Sentosa, Johor Bahru.

''Berikutnya melibatkan seorang pelajar berusia 15 tahun dari Kampung Dato' Suleiman Menteri, Johor Bahru yang meninggal dunia pada 15 Mac lalu dan ibunya pula yang berusia 43 tahun meninggal dunia sehari selepas itu,'' katanya dalam sidang akhbar di Rumah Mewah Orang Kenamaan (VVIP) di sini hari ini.

Mangsa terbaharu itu katanya, dilaporkan mendapatkan rawatan awal di klinik swasta pada 13 Mac tetapi keadaan kesihatan mereka semakin teruk dan mengalami pendarahan pada hari berikutnya sebelum dimasukkan ke hospital kerajaan.

Robia berkata, sebanyak 468 kes demam denggi dilaporkan berbanding 355 kes untuk tempoh yang sama tahun lalu, sekali gus mencatatkan peningkatan sebanyak 37 peratus.

Menurut beliau, setakat ini Johor Bahru merupakan daerah yang paling tinggi menyumbang kepada keseluruhan kes iaitu 68 peratus, diikuti Kulaijaya (11 peratus), Kota Tinggi dan Batu Pahat (4 peratus), Segamat (3 peratus), Muar, Pontian dan Kluang (2 peratus), Ledang (1 peratus) dan Mersing (0.6 peratus).

"Jumlah lokaliti wabak pula sehingga minggu ke-11 pada 2013 ialah 48 lokaliti berbanding 23 lokaliti untuk tempoh yang sama pada 2012, peningkatan sebanyak sekali ganda jumlah wabak berbanding tahun lalu.

"Daripada jumlah tersebut, 94 peratus wabak berlaku di daerah Johor Bahru, manakala selebihnya di Kulaijaya, Segamat dan Kluang masing-masing satu wabak dan terdapat 12 lokaliti wabak yang masih aktif terutamanya di Johor Bahru," katanya.

Antaranya kata beliau, di Taman Seri Mutiara, Kampung Dato' Sulaiman Menteri, Taman Bukit Dahlia, Taman Suria Muafakat, Bandar Baru Uda, Taman Sri Pulai Perdana, Taman Cendana, Apartmen Bistari Impian, Taman Dahlia, Taman Bayu Puteri 2, Taman Megah Ria yang semuanya di Johor Bahru dan Taman Kluang Baru di Kluang.

Robia berkata, punca berlakunya kes denggi ialah disebabkan tahap kebersihan yang kurang memuaskan di kawasan kampung dan taman perumahan misalnya sampah-sarap dan bekas-bekas takungan dibiarkan begitu sahaja.

Utusan
22 Mac 2013

0 comments:

Post a Comment