Monday, March 11, 2013

Skim Rondaan Sukarela Parlimen Muar ronda guna bot

RAZALI Ibrahim (tiga dari kanan) beramah mesra dengan anggota SRS yang diketuai Md. Jais Adnan (kiri) semasa menyerahkan bot untuk Skuad SRS Laut P146 di Parit Sakai Laut, Muar, baru-baru ini.

MUAR 28 Feb. - Jika sebelum ini Skim Rondaan Sukarela (SRS) Parlimen Muar adalah yang pertama di negara ini menggunakan basikal untuk meronda, kini kumpulan itu sekali lagi mencipta sejarah apabila menerima sebuah bot khas untuk melakukan tugasan tersebut.

Penggunaan bot itu yang juga pertama kali di negara ini bagi mengatasi masalah pencerobohan bot pukat tunda yang bermaharajalela di perairan Muar berhampiran Selat Melaka sejak lebih 30 tahun lalu.

Serentak dengan itu, SRS Laut yang ditubuhkan untuk menggalas tanggungjawab tersebut dilengkapi bot berkenaan yang berharga kira-kira RM20,000.

Ahli Parlimen Muar, Datuk Razali Ibrahim berkata, inisiatif itu hasil cetusan idea pelbagai pihak termasuk Pasukan Gerakan Marin Muar dan Jabatan Perpaduan Negara apabila sering mendengar keluhan ramai nelayan tentang masalah pencerobohan pukat tunda.

"Jadi, kita pilih jeti Sungai Balang kerana daripada 15 jeti di Muar, hanya jeti ini yang ada Komuniti Rukun Tetangga dengan 60 daripada 90 ahlinya adalah nelayan.

"Walaupun sebelum ini kita ada beri basikal kepada ahli SRS di bawah KRT ini, tetapi adalah lebih baik mereka buat rondaan di laut juga," katanya selepas Majlis Penyerahan Elaun Sara Hidup Tunai Nelayan kepada 528 nelayan di Muar di Jeti Nelayan Kampung Parit Sakai Laut, di sini kelmarin.

Razali berkata, sebagai permulaan sebuah bot berserta enjin 40 kuasa kuda dan jaket keselamatan diserahkan kepada nelayan jeti Sungai Balang untuk melakukan rondaan sehingga ke kawasan Kesang.

Menurutnya, mereka bukan turun ke laut untuk menangkap ikan tetapi sebagai anggota sukarela yang akan membantu pihak berkuasa menyalurkan maklumat berkaitan pencerobohan yang berlaku sebelum tindakan selanjutnya diambil.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Muar berkata, setakat ini, terdapat empat nelayan yang akan ditugaskan untuk meronda secara bergilir-gilir mengikut jadual.

Sementara itu, Ketua Nelayan Sungai Balang, Md. Jais Adnan berkata, rondaan tersebut akan melibatkan 60 ahli nelayan di daerah ini dan akan dimulakan dalam masa terdekat.

Utusan
1 Mac 2013

0 comments:

Post a Comment