Monday, March 11, 2013

Sasar 20,000 sertai Prosidar-J


MUAR 27 Feb. - Jabatan Pelajaran negeri menyasarkan sebanyak 20,000 murid di 100 buah sekolah rendah di seluruh negeri menyertai Program Pendidikan Pencegahan Dadah Johor (Prosidar-J) tahun ini.

Pengarahnya, Mohd. Nor Abd. Ghani berkata, program yang berlangsung selama 10 bulan di semua sekolah terbabit bertujuan memberi pendidikan dan pencegahan awal tentang kesan dan bahaya dadah.

"Kita sasarkan murid sekolah rendah kerana mahu kegiatan dadah dicegah di peringkat awal. Ini kerana terdapat murid sekolah rendah yang merokok walaupun jumlahnya kecil.

"Seperti yang kita tahu, mereka yang merokok akan mudah terpengaruh untuk mencuba dadah kerana rokok merupakan asas mendekati dadah. Selain itu, kita mahu memberi kesedaran kepada generasi muda tentang bahaya dadah pada jangka masa panjang," katanya dalam pelancaran Prosidar-J di Sekolah Kebangsaan (SK) Parit Jawa di sini semalam.

Menurutnya, Prosidar-J adalah langkah menanam kesedaran dan kebencian terhadap dadah yang merupakan musuh nombor satu negara dan berharap program itu mencapai objektif melahirkan pemimpin muda bebas dadah sekali gus membantu kerajaan menangani masalah berkenaan.

Sementara itu, Ketua Unit Pendidikan Pencegahan Dadah, Mustaffa Ibrahim berkata, pencegahan awal bermula di sekolah rendah adalah langkah terbaik membentuk kelakuan seseorang murid menjauhi dadah.

"Dalam program ini, kita menyasarkan rokok adalah faktor utama murid terjerumus dalam najis dadah. Mulai merokok, golongan muda sangat suka mencuba benda baharu dan jika tidak dipantau, diberikan maklumat dan pendidikan bahayanya dadah, mereka mungkin berisiko mencuba.

"Punca lain yang boleh mendorong seseorang itu terjerumus dalam penagihan dadah adalah gaya persekitaran seperti pengaruh institusi kekeluargaan, rakan-rakan dan pergaulan setempat," katanya.

Sementara itu, Guru Besar SK Parit Jawa, Nora Abdullah menyifatkan program yang diadakan di sekolah tersebut melibatkan 55 murid sebagai penghormatan kepada pihaknya.

Utusan
28 Feb 2013

0 comments:

Post a Comment