Monday, March 18, 2013

Sekolah dalam hospital ditambah


MUAR - Sebanyak tiga lagi sekolah dalam hospital kerajaan bakal dibuka pada tahun ini sebaik kerja pengubahsuaian siap dilaksanakan.

Tiga sekolah berkenaan adalah di Sarawak, Sabah dan Hospital Pakar Sultanah Fatimah (HPSF) Muar, di sini.

Isteri Timbalan Perdana Menteri, Puan Sri Noorainee Abd Rahman berkata, kerja pengubahsuaian bangunan kini sedang giat dilakukan dan dijangkakan memulakan kelas pada akhir April ini.

“Sebelum ini, tujuh sekolah dalam hospital iaitu di Wad Pediatrik Hospital Kuala Lumpur, Hospital Serdang, Hospital Ampang, Hospital Kuala Krai, Kelantan dan Hospital Temerloh di Pahang telah berjaya diwujudkan.

“Pembukaan sekolah ini bertujuan mengelakkan pelajar yang sedang menjalani rawatan jangka panjang di hospital tercicir dalam pelajaran,” katanya ketika berucap merasmikan Rumah Kasih HPSF di Jalan Salleh, di sini, kelmarin.

Menurutnya, program anjuran Yayasan Nurul Yakin dengan kerjasama Kementerian Pelajaran dan Kementerian Kesihatan itu membolehkan pelajar yang terpaksa dirawat di hospital berpeluang meneruskan pelajaran mereka.

Mengulas berkaitan Rumah Kasih HPSF itu, Noorainee berkata, rumah tersebut membantu memudahkan keluarga pesakit yang terpaksa bermalam di hospital berkenaan yang jauh dari kediaman masing-masing.

“Mereka hanya perlu membayar RM10 semalam untuk tinggal sementara di rumah itu sehingga keluarga mereka yang dirawat dibenarkan keluar dari hospital,” katanya.

Pada majlis sama, beliau turut menyeru syarikat korporat supaya menyumbang kepada tabung yayasan berkenaan untuk membolehkan lebih banyak rumah seumpama itu diwujudkan di hospital di seluruh negara.

Selain itu, Noorainee yang diiringi Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita Dan Keluarga, Kebajikan Masyarakat dan Kesihatan negeri, Dr Robia Kosai, kemudiannya meninjau kerja pengubahsuaian dua bilik darjah sekolah dalam hospital di hospital berkenaan.

Sinar Harian
18 Mac 2013

0 comments:

Post a Comment