Monday, March 11, 2013

BMO atasi pencemaran Sungai Bentayan


Ching Yong memasukkan BMO ke dalam Sungai Bentayan yang mengalami masalah pencemaran air.

MUAR – Masalah pencemaran air di Sungai Bentayan sejak beberapa tahun lalu diatasi menerusi penggunaan teknologi mikroorganisma berfaedah (BMO).

BMO dihasilkan oleh anak syarikat Perbadanan Bioteknologi dan Biodiversiti Johor (JBBC) iaitu J-Biotech Environment Sdn Bhd.

Pengerusi Jawatankuasa Penyelaras Mukim-Mukim Dun Bentayan, Chriss Lee Ching Yong berkata, kerja-kerja merawat Sungai Bentayan yang merentangi bandar ini melibatkan kos RM120,000.

Menurutnya, langkah memulihara dan memelihara sungai itu dilakukan kerana tahap pencemaran airnya kini agak tinggi.

“Melalui kaedah ini, pembersihan dan perawatan dapat dilakukan tetapi perlu mengambil masa antara tiga hingga enam bulan untuk memulihkan kandungan airnya," katanya.

Beliau yang juga Pegawai Khas Menteri Besar berkata, masalah pencemaran itu dikenal pasti berpunca daripada sampah sarap dari taman perumahan, kawasan industri dan medan selera berdekatan.

Katanya, berikutan menerima banyak aduan daripada penduduk, pihaknya mengemukakan permohonan kepada kerajaan negeri untuk merawat sungai tersebut sebelum diluluskan tahun lalu oleh Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman.

Menurutnya, sebelum ini usaha membersihkan sungai tersebut sudah dilakukan Majlis Perbandaran Muar tetapi sisa kotoran yang mendap di bahagian dasarnya masih tidak dapat dibersihkan.

“Usaha memulihkan sungai berkenaan dijangka mengambil masa selama setahun dan untuk jangka masa panjang, satu kempen kesedaran akan dianjurkan,” katanya.

Sinar Harian
1 Mac 2013

0 comments:

Post a Comment