Monday, March 18, 2013

Syarikat perabot rugi RM400k


MUAR - Empat syarikat perabot di daerah ini, kerugian hampir RM400,000 selepas e-mel mereka digodam sindiket jenayah antarabangsa yang didalangi sekumpulan warga Afrika dalam tempoh dua bulan pertama, tahun ini.

Timbalan Ketua Polis Daerah Muar, Superintendan Sahadan Jaafar berkata, modus operandi penjenayah adalah dengan memasuki e-mel pelanggan syarikat perabot itu di Afrika sebelum mengarahkan pembayaran dibuat ke dalam akaun lain.

Menurutnya, kegiatan itu hanya disedari salah seorang pelanggan apabila barang yang ditempah tidak sampai pada tarikh ditetapkan yang membabitkan kerugian kira-kira RM350,000.

“Empat laporan polis dibuat syarikat terbabit selain dua pelanggan mereka yang tertipu dalam kejadian pada 25 Januari hingga 25 Februari lalu, dan  mendakwa sistem e-mel mereka dicerobohi kumpulan penggodam itu.

“Kes berkenaan berlaku ke atas kilang perabot yang banyak berurusan dengan pelanggan dari luar negara,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Muar di sini, semalam.

Sahadan berkata, kumpulan terbabit dikatakan menghantar e-mel kepada pelanggan yang mahu membeli perabot dan meminta mereka memasukkan bayaran ke dalam satu akaun lain tanpa disyaki pembeli.

Jelasnya, siasatan awal mendapati, kumpulan penggodam itu berasal dari Afrika dan ada antara mereka meminta pelanggan memasukkan wang ke dalam akaun bank antarabangsa juga sebuah bank tempatan di Kuala Lumpur.

“Kegiatan ini boleh dielakkan jika semua urusan pembayaran dibuat dengan lebih berhati-hati bagi mengelakkan pihak tidak bertanggungjawab mengambil kesempatan.

“Pengusaha kilang perabot mesti memastikan semua transaksi dibuat secara sah ke dalam akaun mereka kerana ia membabitkan pembayaran menerusi internet,” katanya.

Katanya, tahun lalu dua kes dilaporkan membabitkan kerugian kira-kira RM53,000 apabila dua pelanggan dari Indonesia ditipu menggunakan modus operandi sama.

Sinar Harian
14 Mac 2013

0 comments:

Post a Comment