Tuesday, March 26, 2013

Pasang lampu isyarat elak kemalangan


KETIADAAN kemudahan lampu isyarat di persimpangan empat Sungai Terap di Bakri, Muar menyebabkan ramai pengguna jalan raya terpaksa mengadaikan nyawa sendiri setiap kali menggunakan laluan tersebut.

Ini kerana persimpangan empat yang menghubung Kampung Jeram, Kampung Tengah, Sungai Terap dan Jeram Masjid itu sentiasa sibuk dengan pelbagai jenis kenderaan yang bertali arus membuatkan kawasan berkenaan dikenali sebagai 'kawasan hitam' berikutan kerap berlaku kemalangan hingga menyebabkan maut.

Sebagai pengguna tetap jalan tersebut sejak 20 tahun lalu, kami selaku penduduk berasa takut setiap kali menggunakan persimpangan empat itu terutama dari rumah saya di Kampung Tengah ke Jeram, Bakri.

Kebanyakan kenderaan di situ dipandu laju dan seringkali membelok ke persimpangan empat berkenaan sesuka hati tanpa mengikut peraturan.

Ini membuatkan setiap minggu pasti ada sahaja kemalangan, meskipun tidak membabitkan kematian maut dan ini disebabkan sikap pemandu yang tidak sabar untuk melintas atau membelok ke persimpangan jalan.

Keadaan bertambah sibuk setelah adanya pintasan jambatan Muar kedua dan pembinaan banyak perumahan baru di kawasan berhampiran, menyebabkan persimpangan itu sesak dengan kenderaan kerana menjadi laluan utama penduduk.

Penduduk kampung sudah lama mengemukakan permohonan meminta pihak bertanggungjawab memasang lampu isyarat di kawasan berkenaan, tetapi sehingga kini masih tidak mendapat sebarang perkembangan positif.

Meskipun Majlis Perbandaran Muar (MPM) ada menyatakan hasrat untuk meninjau kawasan itu terlebih dahulu pada hujung tahun lalu bagi membuat kajian perlu atau tidak sebuah lampu isyarat di persimpangan tersebut, tetapi sehingga kini tiada sebarang tindakan.


Rahman Abdul Ghani
Kampung Tengah, Muar.

Utusan
26 Mac 2013



0 comments:

Post a Comment