Monday, March 11, 2013

Bukit Treh 'diserang' babi hutan


ABD. Hamid Ibrahim menunjukkan salah satu kawasan yang sering menjadi tumpuan babi hutan di Kampung Bukit Treh, Muar, Johor, baru-baru ini.

Saudara Pengarang,

KETENTERAMAN kira-kira 500 penduduk di Kampung Bukit Treh, Jalan Salleh, Muar terjejas berikutan masalah gangguan babi hutan yang berlaku sejak kira-kira dua bulan lalu.

Gangguan itu semakin serius sejak kebelakangan ini memandangkan haiwan tersebut dilihat semakin berani berkeliaran di kawasan kediaman penduduk.

Haiwan berkenaan yang bergerak secara berkumpulan dipercayai datang dan bersembunyi di kawasan belukar berhampiran kampung mulai pukul 8 malam hingga waktu pagi.

Baru-baru ini, sekumpulan babi hutan berkenaan nyaris memasuki rumah saya selepas pagar rumah disondol, namun mujur saya berjaya menghalau haiwan tersebut.

Bukan itu sahaja, tanaman penduduk seperti ubi, keladi dan pisang yang diusahakan bersebelahan tanah perkuburan kampung berkenaan turut menjadi sasaran haiwan terbabit.

Apa yang menjadi kerisauan kami ialah tentang keselamatan penduduk terutamanya kanak-kanak yang keluar rumah pada waktu malam untuk pergi mengaji.

Ramai kanak-kanak mengadu mereka sering terserempak dengan babi hutan berkeliaran dalam kawasan kampung dan bertindak melarikan diri kerana ketakutan.

Baru-baru ini, seorang penduduk yang memandu kereta terlanggar seekor babi hutan yang melintas jalan kampung secara mengejut.

Mujur kejadian itu tidak membabitkan penunggang motosikal, jika tidak pasti perkara tidak diingini akan berlaku.

Justeru, kami berharap pihak berkaitan seperti Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) dapat mengambil tindakan sewajarnya bagi mengatasi masalah ini.

ABD. HAMID IBRAHIM
Kampung Bukit Treh, Muar

Utusan
5 Mac 2013

0 comments:

Post a Comment