Tuesday, March 26, 2013

Jangan guna tuba, racun

Saharuddin (dua,kanan) bersama Abd Hamid (dua, kiri) melepaskan benih ikan ke Sungai Muar di Panchor, semalam.

MUAR – Nelayan laut dan sungai diminta  tidak menggunakan kaedah tuba atau meracun bagi tujuan  menangkap ikan kerana ia memberi  kesan buruk dan mengakibatkan habitat ikan pupus.

Pengarah Perikanan Negeri, Abd Hamid Md Yassin berkata, tindakan itu perlu dihentikan segera kerana negara sedang berhadapan dengan masalah kekurangan bekalan ikan sedangkan permintaan terhadap keperluan itu semakin meningkat.

Menurutnya, bagi mengatasi masalah itu kerajaan melalui jabatan perikanan mengambil inisiatif melaksanakan program  pemuliharaan sumber ikan dengan melepaskan benih ikan di laut dan sungai.

“Kita sudah melepaskan lebih 200,000 benih anak ikan di sungai dalam negeri ini melibatkan beberapa kawasan di daerah ini.

“Kita juga ada melepaskan benih anak ikan di laut tetapi  tidak berjaya, sebaliknya kita ubahnya dengan bina tukun  tayar dan batu untuk  menggalakkan pembiakan ikan dan plankton, ” katanya ketika berucap pada program Pelepasan Benih Ikan Ke Perairan Umum di Jeti Pekan Panchor di sini, semalam.

Program  anjuran Jabatan Perikanan Negeri Johor dengan kerjasama Persatuan Usahawan Daerah Muar itu dirasmikan Adun Jorak, Datuk Dr Saharuddin Md Salleh.

Pada program berkenaan sebanyak 40 ekor benih ikan Lampam Sungai dan 20 ekor benih ikan Baung dilepaskan ke dalam Sungai Muar di Panchor.

Abd Hamid berkata, benih yang dilepaskan itu dijangka mengambil  masa selama enam bulan untuk membesar sebelum ditangkap.

Menurutnya, purata seseorang  memakan ikan ialah sebanyak 46 kilogram (kg) setahun dan pengambilan sumber protein itu meningkat kepada 56 kg apabila program itu dilaksanakan.

“Bilangan penduduk di negara ini dijangka meningkat kepada 43 juta menjelang tahun 2050 dan ketika itu ikan akan menjadi keperluan mendesak kepada mereka, " katanya.

Sinar Harian
26 Mac 2013

0 comments:

Post a Comment