Monday, March 18, 2013

Rakyat diminta terus pelihara keamanan

Muhyiddin diiringi Norainee meluangkan masa beramah mesra dengan pemilik sebuah kedai kopi dan ahli keluarga sempena lawatan mesra ke Parlimen Bakri di Pekan Bakri, Muar, semalam. Foto Shahrul M Zain

Muar: Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, keamanan dinikmati rakyat hari ini bukan jaminan akan berkekalan kerana sudah pasti ramai yang cemburu dengan keharmonian dikecapi negara.

Timbalan Perdana Menteri berkata, semua pihak perlu berusaha dan bekerjasama dengan kerajaan bagi memastikan Malaysia terus menikmati keamanan dan mempertahankan kejayaan dinikmati negara ketika ini.

Bukan jaminan kekal aman 

“Walaupun negara kita aman dan selamat, ia bukan jaminan akan kekal aman sebab kita ada musuh di luar sana. Walaupun mengikut kajian, Malaysia antara negara paling selamat di dunia pada kedudukan 20 mengatasi Singapura di tempat 23.

“Rakyat perlu bersyukur kerana negara ini aman damai tanpa kacau bilau seperti yang berlaku di sesetengah tempat,” katanya ketika berucap merasmikan Program Bersatu Banteras Jenayah anjuran Yayasan Pencegahan Malaysia (MCPF) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM), di Dewan Bola Keranjang Pekan Bakri, dekat sini.

Turut hadir, isterinya, Puan Sri Noorainee Abd Rahman; Ketua Urus setia Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) Bukit Aman, Datuk Wira Ayub Yaakob; Naib Pengerusi MCPF, Tan Sri Lee Lam Thye; Ketua Polis Johor, Datuk Mohd Mokhtar Mohd Shariff dan Ketua Polis Melaka, Datuk Chua Ghee Lye.

Yakinkan pelabur 

Muhyiddin berkata, keamanan negara perlu dipertahankan bagi kesejahteraan dan rakyat pasti tidak mahu orang luar menyatakan Malaysia tidak selamat sehingga boleh menyebabkan pelabur luar enggan datang ke sini.

Sehubungan itu, katanya, beliau kecewa dengan tohmahan pembangkang berkaitan pencerobohan dan serangan pengganas di Lahad Datu di Sabah.

Katanya, perairan timur Sabah melangkaui jarak sepanjang 1,400 kilometer dan kawasan FELDA Sahabat di Lahad Datu sendiri mempunyai keluasan lebih daripada Perlis.

Terdahulu, sebelum menghadiri majlis itu, Muhyiddin meluangkan masa hampir sejam melakukan tinjauan mesra di sekitar sekitar Pekan Bakri sambil beramah mesra dengan peniaga dan orang ramai di Pasar Bakri.

Beliau turut melawat kedai berhampiran selain bersarapan pagi bersama penduduk di Kedai Kopi Yong Wah dan Warung Kak Bib di pekan itu.

Berita Harian
17 Mac 2013

0 comments:

Post a Comment