Monday, March 11, 2013

Pekerja mengamuk tuntut gaji minimum


SEBAHAGIAN daripada 150 pekerja asing yang terlibat dalam mogok di sebuah kilang di Kawasan Perindustrian Parit Jamil, Muar, Johor.

MANGSA yang merupakan pengurus pengeluaran menunjukkan kesan lebam akibat dipukul pekerja asing di sebuah kilang di Kawasan Perindustrian Parit Jamil, Muar semalam.

MUAR - Kesabaran 150 pekerja warga asing di sebuah kilang di Parit Jamil dekat sini yang melancarkan mogok sejak kelmarin bagi menuntut kenaikan gaji minimum RM900 sampai ke penghujungnya apabila mereka bertindak memukul seorang pengurus pengeluaran dan tiga penyelia kilang semalam.

Dalam kejadian pukul 3 petang itu, mereka ditumbuk dan disepak oleh 20 pekerja.

Seorang pekerja kilang yang hanya mahu dikenali sebagai Ahmad, 33, mendakwa, kumpulan pekerja asing terbabit secara tiba-tiba memasuki pejabat kilang sebelum menarik keluar ketiga-tiga mangsa.

"Pada mulanya mereka hanya menarik pengurus dan ia disedari tiga penyelia kilang yang cuba membantu tetapi dihalang kumpulan pekerja terbabit.

"Keadaan menjadi tidak terkawal apabila sebahagian daripada mereka yang berada di luar pejabat membaling batu menyebabkan banyak tingkap pecah.

"Pihak pengurusan cuba memujuk mereka supaya berhenti daripada terus mengasari pengurus tetapi tidak berjaya malah suasana menjadi semakin tegang," katanya ketika ditemui.

Difahamkan, 700 pekerja tersebut sudah melancarkan mogok sejak kelmarin tetapi pihak majikan enggan melayan tuntutan mereka.

Kejadian itu dipercayai berpunca daripada rasa tidak puas hati pekerja apabila kilang berkenaan menangguhkan pelaksanaan penetapan gaji minimum yang sepatutnya bermula Januari lalu.

Dakwa Ahmad, ekoran kejadian itu, pihak pengurusan menghubungi polis dan pekerja asing terbabit bersurai selepas diarahkan polis.

Ahmad mendakwa, pengurus dan penyelia kilang berusia lingkungan 30-an yang mengalami kecederaan di badan dan lebam di muka sudah mendapatkan rawatan di Hospital Pakar Sultanah Fatimah di sini selain turut membuat laporan polis.

Sementara itu, usaha untuk mendapatkan ulasan pihak pengurusan kilang gagal atas alasan mahu menyelesaikan masalah itu secara dalaman.

Ketua Polis Daerah Muar, Asisten Komisioner Mohamad Nasir Ramli ketika dihubungi berkata, pihaknya akan menahan mereka yang terlibat dalam kejadian itu untuk siasatan lanjut dan kes disiasat mengikut Seksyen 147 Kanun Keseksaan kerana merusuh.

Kosmo
10 Mac 2013


150 pekerja mengganas


Sebahagian daripada pekerja warga asing Kawasan Perindustrian Parit Jamil mengadakan mogok di kilang berkenaan, kelmarin. Gambar kecil: Cermin kilang pecah akibat dibaling.

MUAR – Suasana tenang di Kawasan Perindustrian Parit Jalan berhampiran Seri Menanti, dekat sini, bertukar menjadi kecoh apabila kira-kira 150 pekerja warga asing dari sebuah kilang mengadakan mogok dan bertindak ganas dengan memukul serta mencederakan seorang pengurus pengeluaran dan tiga penyelia, kelmarin.

Kejadian sekitar jam 3 petang itu dipercayai berpunca daripada rasa tidak puas hati pekerja terbabit terhadap pengurusan kilang kerana menangguh pelaksanaan penetapan had gaji minimum yang dijadualkan berkuat kuasa sejak Januari lalu.

Difahamkan, kekecohan itu sudah berlaku sejak Khamis lalu (7 Mac) dengan melibatkan seramai 700 pekerja melakukan mogok tidak mahu menjalankan tugas masing-masing, namun tidak berlaku sebarang keganasan.

Saksi kejadian yang hanya mahu dikenali sebagai Ahmad, 33, berkata, keadaan menjadi lebih kecoh apabila 20 pekerja kilang terbabit secara tiba-tiba memasuki pejabat dan menarik keluar pengurus pengeluaran.

Menurutnya, tindakan pekerja terbabit disedari tiga penyelia kilang yang kemudiannya cuba membantu pengurus berkenaan, tetapi dihalang dan mereka dikasari dengan beberapa tumbukan dan sepakan.

“Keadaan menjadi sedikit tidak terkawal apabila sebahagian daripada mereka membaling batu pada tingkap menyebabkan banyak kaca tingkap pecah dan bertaburan.

“Pihak pengurusan ada cuba untuk memujuk mereka supaya berhenti daripada terus mengasari pengurus itu, tetapi tidak berjaya malah suasana menjadi lebih tegang,” katanya.

Katanya, keadaan itu memaksa pihak pengurusan menghubungi polis untuk mendapatkan bantuan dan apabila pihak berkuasa tiba, keadaan kembali menjadi terkawal dan pekerja terbabit bersurai.

Akibat daripada keganasan pekerja terbabit, pengurus dan penyelia kilang itu yang berusia lingkungan 30an mengalami kecederaan ringan serta lebam pada bahagian muka dan sudah mendapatkan rawatan di Hospital Pakar Sultanah Fatimah (HPSF) selain membuat laporan di balai polis berhampiran.

Usaha Sinar Harian untuk menemu bual dan mendapatkan penjelasan pihak pengurusan kilang berkenaan tidak berjaya, namun mengakui mahu menyelesaikan masalah itu secara dalaman.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Muar, Asisten Komisioner Mohamad Nasir Ramli ketika dihubungi mengesahkan kejadian dan mengakui pihaknya ada menerima laporan berhubung kes itu.

“Polis akan tahan mereka yang terlibat untuk siasatan lanjut dan kes disiasat ikut Seksyen 147 Kanun Keseksaan kerana merusuh,” katanya.

Sinar Harian
10 Mac 2013


23 pekerja asing mogok ditahan


MUAR – Polis menahan 23 pekerja asing yang terbabit dalam kejadian mogok di sebuah kilang di Kawasan Perindustrian Parit Jamil, dekat sini, Jumaat lalu.

Ketua Polis Daerah Muar Asisten Komisioner Mohamad Nasir Ramli berkata, pihaknya menahan pekerja asing terbabit sehingga hari ini bagi membantu siasatan.

Menurutnya, penahanan kumpulan pekerja terbabit yang merupakan warganegara Nepal itu selepas pengurusan kilang membuat laporan polis.

“Mereka akan disiasat mengikut Seksyen 147 Kanun Keseksaan kerana merusuh. Pihak polis masih memantau kilang berkenaan selain menunggu laporan untuk tindakan selanjutnya,” katanya pada sidang media di Maktab Teknik PDRM di Bakri, dekat sini, semalam.

Hadir sama, Timbalan Ketua Polis Johor, Datuk Ismail Yatim dan Timbalan Ketua Polis Daerah Muar, Superintendan Sahadan Jaafar.

Terdahulu, akhbar ini melaporkan lebih 100 pekerja asing mengadakan mogok dan bertindak ganas hingga mencederakan seorang pengurus serta penyelia kilang dalam kejadian sekitar jam 3 petang, Jumaat lalu.

Difahamkan, insiden mogok itu berpunca daripada rasa tidak puas hati pekerja terbabit kepada pengurusan kerana menangguhkan perlaksanaan gaji minimum.

Selain mencederakan pengurus serta penyelia, kumpulan pekerja asing terbabit turut membaling batu hingga menyebabkan kerosakan cermin pejabat kilang berkenan.

Sinar Harian
13 Mac 2013





0 comments:

Post a Comment