Thursday, March 21, 2013

Dalang sedang dikenalpasti


MUAR - Polis sedang mengenal pasti pihak bertanggungjawab yang cuba melakukan sabotaj Program Bersatu Banteras Jenayah Peringkat Daerah Muar 2013 yang  dirasmikan Timbalan Perdana Menteri di Bakri, di sini, Sabtu lalu.

Timbalan Ketua Polis Daerah Muar, Superintendan Sahadan Jaafar berkata, kejadian itu dikesan apabila pihaknya menemui poster lain diedarkan kepada orang ramai beberapa hari sebelum program itu berlangsung di Dewan Bola Keranjang Bukit Bakri, di sini.

“Kita percaya tindakan itu untuk mengelirukan orang ramai. Pihak ini meniru risalah atau poster yang sama seperti dikeluarkan pihak penganjur iaitu polis dan Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF) bagi meyakinkan orang ramai.

“Apa yang membezakan poster asli ialah tarikhnya. Poster asal bertarikh 15 Mac 2013 manakala poster palsu 15 Mac 2012,” katanya kepada Sinar Harian selepas Majlis Angkat Sumpah Pasukan Sukarelawan Polis (PVR) Parlimen Muar di pekarangan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Muar di sini,
semalam.

Pihaknya kesal dengan perbuatan itu dan individu terbabit tidak sepatutnya bertindak sedemikian kerana program berkenaan  adalah untuk manfaat orang ramai bagi  melahirkan kesedaran terhadap bahaya jenayah.

Ditanya sama ada unsur sabotaj bermotifkan politik kerana Parlimen Bakri dikuasai pembangkang, beliau tidak mahu kaitkan perkara itu dengan mana-mana parti kerana program tersebut dianjurkan untuk penduduk Bakri dan kawasan berhampiran.

Meskipun terdapat cubaan sabotaj, beliau amat berpuashati kerana program itu berjalan lancar dan polis mendapat banyak pujian daripada orang ramai dengan kehadiran lebih 5,000 itu melepasi anggaran kedatangan 4,000 pengunjung sebelum ini.

Sementara itu, berhubung 108 anggota Sukarelawan Simpanan Polis (PVR) mengangkat sumpah, Sahadan berkata, pelantikan baru tersebut melibatkan 78 lelaki manakala selebihnya wanita dan majoriti keanggotaannya ialah kaum Melayu.

Katanya, anggota PVR baru itu mendapat latihan secukupnya dan akan berkhidmat di seluruh daerah ini bermula minggu ini serta tugasan masing-masing sudah pun diberikan.

Sinar Harian
20 Mac 2013

0 comments:

Post a Comment