Monday, March 11, 2013

Mayat dibungkus kain dalam parit

INILAH parit di Sungai Pegam, Muar tempat mayat seorang lelaki dibungkus dengan kain ditemui kelmarin.

MUAR - Mayat seorang lelaki dipercayai mangsa bunuh ditemui di dalam parit ladang kelapa sawit di Sungai Pegam di sini kelmarin.

Ketua Polis Daerah Muar, Asisten Komisioner Mohamad Nasir Ramli berkata, semasa ditemui pada pukul 1.15 petang, mayat itu dalam keadaan tangan dan kaki terikat menggunakan tali sebelum dibungkus dengan kain.

Menurut beliau, mayat yang dipercayai warga tempatan berusia 25 hingga 35 tahun itu dijumpai oleh pekebun ladang kelapa sawit.

"Semasa ditemui, mayat itu lengkap berpakaian dan terdapat banyak kesan lebam pada muka mangsa dipercayai dipukul menggunakan objek tumpul," kata beliau ketika dihubungi di sini.

Mohamad Nasir berkata, mayat mangsa kemudian dibawa ke Hospital Pakar Sultanah Fatimah (HPSF) di sini untuk bedah siasat.

Kata Mohamad Nasir, pihak polis menganggarkan mangsa sudah meninggal dunia antara 12 hingga 24 jam dan setakat ini identiti masih tidak dapat dikenal pasti kerana tiada pengenalan diri ditemui pada mangsa.

Berdasarkan siasatan, kata beliau, mangsa dipercayai dibunuh di tempat lain sebelum mayatnya dicampak ke kawasan berkenaan.

Kes tersebut disiasat di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh.

Justeru, beliau menggesa orang ramai yang mempunyai maklumat berhubung kejadian itu dapat menghubungi balai polis berdekatan untuk membantu siasatan.

Sumber Kosmo dan Sinar Harian
4 Mac 2013



4 lelaki ditahan bantu siasatan pembunuhan jurukimpal

MUAR – Empat lelaki ditahan di beberapa lokasi berasingan bagi membantu siasatan berhubung penemuan mayat seorang lelaki yang dipercayai dibunuh dalam parit di sebuah ladang kelapa sawit di Sungai Pegam, Sungai Terap dekat sini, 2 Mac lalu.

Timbalan Ketua Polis Daerah Muar, Superintendan Sahadan Jaafar berkata, tangkapan pertama ke atas seorang lelaki berusia 45 tahun dilakukan 19 Mac lalu pada jam 5 petang di sebuah rumah di Pontian.

Menurutnya, hasil soal siasat ke atas suspek pertama telah membantu polis menjejaki dan memberkas suspek kedua pada 2 April lalu, pada jam 3 petang di Larkin, Johor Bahru.

“Lelaki berusia 25 tahun ini adalah rakan rapat dan bekerja satu tempat dengan mangsa di Pasir Gudang.

“Mangsa juga dikatakan sering berkunjung ke rumah suspek di sebuah taman perumahan di Pasir Gudang,” katanya dalam sidang media di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Muar di sini, semalam.

Katanya, suspek ketiga diberkas pada 5 April pada jam 1 petang di Pagoh.

Menurutnya, lelaki berusia 27 tahun itu mengaku memukul mangsa pada hari kejadian bersama adik lelakinya yang merupakan suspek keempat yang ditahan pada 12 April, jam 9 malam di Pasir Gudang.

Manakala, seorang lagi suspek lelaki berusia 23 tahun yang turut sama memukul mangsa dipercayai masih bebas dan gerakan memburunya sedang giat dijalankan.

Sahadan berkata, mangsa dibunuh pada 1 Mac lalu berpunca daripada pergaduhan kecil selepas suspek berusia 27 tahun menuduh mangsa mencuri komputer riba miliknya.

“Ketika itu, mangsa berada di rumah suspek selepas diajak untuk bersama-sama menghisap dadah sebelum tercetusnya pergaduhan.

“Suspek berusia 27 bersama adiknya berusia 23 tahun telah bertindak menumbuk mangsa yang sedang tidur manakala suspek yang masih bebas itu pula menyepak mangsa,” katanya.

Katanya lagi, tangan, kaki dan leher mangsa diikat sebelum dimasukkan ke dalam kereta miliknya seterusnya dibawa ke lokasi tempat pembuangannya di sebuah ladang kelapa sawit di Sungai Pegam, Sungai Terap.

Jelas Sahadan, hasil bedah siasat mendapati mangsa yang bekerja sebagai jurukimpal di Pasir Gudang itu meninggal dunia akibat patah tulang rusuk, paru-paru pecah serta lemas selepas lehernya dijerut dengan kain.

Beliau berkata, mayat mangsa ditemui orang awam pada 2 Mac lalu di sebuah ladang kelapa sawit dengan keadaan kaki, tangan dan leher berikat serta berbungkus dengan kain cadar.

“Kesemua suspek yang ditahan didapati positif dadah jenis syabu dan mereka ditahan reman sehingga 19 April ini. Kes disiasat mengikut Seksyen 302 kanun keseksaan,” katanya.

Sinar Harian
16 Apr 2013


0 comments:

Post a Comment